Guest Nina Posted September 15, 2010 Report Share Posted September 15, 2010 Hvilken sprøytestørrelse bruker dere på CVK? Jeg har inntrykk av at noen kun bruker 20 ml, mens noen også bruker 10 ml. Jeg lurer også på hva dere gjør når dere skal gi et medikament som gis ufortynnet, og som kun er 0,5 ml for eksempel. Det blir jo feil å trekke det opp på en 10 ml sprøyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feline Posted September 15, 2010 Report Share Posted September 15, 2010 Når jeg skal skylle med NaCl trekker jeg opp på 10 ml sprøyte. 20 ml kan gi for mye trykk i CVK´en har jeg hørt. Medikamenter trekker jeg opp i mindre spørøyter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 CVK/SVK har vanlig Luerkobling, og du kan derfor bruke alle sprøytestørrelser på det (1-50+ ml). Trykket regulerer jeg gjennom å hvor hardt jeg trykker på stempelet (og har ikke hørt om uhell ved bruk av 20 ml hos oss). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts