Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til valgfri praksis!


tredjeårsstudent

Recommended Posts

Går siste året på sykepleien, og trenger tips til hvor jeg kan være i min valgfrie praksis (6 uker).

Jeg har ikke funnet ut hvor jeg ønsker å jobbe når jeg er ferdig, men jeg tror sykehus er uaktuelt for min del.

Trivdes godt i hjemmesykepleien, da jeg hadde praksis der. Ellers har jeg tenkt på rehabilitering, eller en bolig.

 

Ønsker å være et sted hvor man faktisk får litt kontakt med pasienter/brukere (har tid til dem), og ikke bare fyker fram og tilbake med medisiner og antibiotika. Føler av og til at jeg heller hadde passet som hjelpepleier..nå i det siste har jeg ofte vanskeligheter med å motivere meg for å gå på jobb (siste praksis før jul, på en travel kirurgisk avdeling), og det synes jeg er synd. for jeg tror jo at det er sykepleier jeg vil bli! men det er en forferdelig følelse å føle seg utilstrekkelig, og ikke god nok. er sikker på at jeg ikke er den eneste sykepleierstudenten som har det på denne måten. men uansett, har dere tips til praksisplass? helst Rogaland, eller Kr.sand.

jeg er åpen for det meste. har dere noen erfaringer?

 

Røde kors? (helsetilbud for rusmisbrukere?)

Rehabilitering? (trafikkskadde?)

Personlig assistent? (er det en jobb for sykepleiere?)

Hudpoliklinikk?

Link to comment
Share on other sites

Hva med praksis på et undervisningssykehjem? Der er bemanning og faglig fokus antakelig bedre enn ved andre sykehjem. Det finnes også steder der de har undervisningshjemmesykepleie. Sjekk med det regionale undervisningssykehjemmet om hvor slikt finnes i ditt område. Personlig assistent er etter min mening ikke sykepleierrettet nok til at du vil ha fullverdig læring i perioden. Eller så kan du prøve å få plass på sykehjem med en fungerende lindrende enhet. De jobber ofte tverrfaglig og godt med tanke på systematisk faglig arbeid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan trygt anbefale å jobbe i ambulansen i distrikts-Norge :)

 

Her jeg jobber har vi minst 13mil inn til sykehus, som medfører lang tid sammen med pasienten. Man får oppleve et vidt spekter av skader og sykdommer og man er nødt til å stole på seg sjøl og makkeren. Vet ikke om så alt for mange andre jobber som er med på å gjøre en selvstendig i arbeidet i allefall. Arbeidstida er det jo selvsagt mulig å diskutere for og i mot om, men jeg er glatt på vakt i noen døgn i strekk mot lange friperioder i etterkant :) ...Og det er ikke så ille å bli vekt klokka halv fire på mårran med beskjed om at man må ut å jobbe.. Vi kan jo sove akkurat når vi vil ellers på døgnet :)

Link to comment
Share on other sites

Guest bona fide

Jeg har nettopp vært i en valgfripraksis.

Valgte å være i en bolig for utviklingshemmede, fordi man ikke kommer borti denne pasientgruppen ellers i utdanningen.

Jeg tenker at det er viktig at sykepleiere har kjennskap til denne gruppen, fordi de ofte har tilleggsdiagnoser til sin utviklingshemning, som gjør at de kommer i kontakt med helsevesen og sykepleiere.

 

Nå har jeg jobbet med utviklingshemmede, og vært med når de har vært innlagt i sykehus, og har en oppfatning av at de fleste sykepleiere har får dårlige kunnskaper om denne gruppa, og ikke greier å ivareta dem på optimalt vis når de er innlagt i sykehus.

Derfor vil jeg absolutt anbefale en slik valgfri praksis :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy