Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bipolar og ADHD


Northern Man

Recommended Posts

Ser at det har vært en del diskusjon tidligere om det å være bipolar og sykepleier. Jeg er en voksen mann som går på sykepleien etter mange år innenfor IT også i lederstillinger. Er bipolar og har ADHD i tillegg, og det har til tider vært tøft. Men jeg har hele tiden hatt en positiv gnist om at livet er og vil være en utfordring, men ser at jeg til tider har vært slitsom å leve med å forholde seg til. Fortrengte i mange år mine problemer selv om de rundt meg sa at jeg måtte søke hjelp. Innså først for ett og halvt år siden alvorligheten etter at jeg møtte veggen. Er nå (rett) medisinert og det jeg har av bivirkninger er munntørrhet. Det med medisinering er for noen helt nødvendig og for meg gjør det at jeg kan fungere normalt i hverdagen. Men at noen greier seg uten medisiner kan så være, men da har de en lettere diagnose, hvis ikke så kan det være uforsvarlig å ikke bruke medisiner. Har litt til rettelegging med studiene i form av eget rom og 30 min ekstra ved eksamener. Men tilbake til det med sykepleien; ser ingen problemer i forhold til sykepleien og mine diagnoser, men det fordrer en hvis selvinnsikt. Har en ballast som garantert vil komme til nytte og er ikke redd for at diagnosene vil gå utover arbeidet mitt, annet enn at jeg bør unngå nattevakter. Men her i kommunen så er det kun dag/kveld for kommunalt ansatte sykepleiere. Det er en egen enhet for nattevaktstillinger. Nå er det sikkert mange som stiller spørsmålstegn ved forsvarlighet i arbeid i forhold til diagnoser. Tror det er veldig individuelt, men en må være klar over sine egne grenser og kunne si i fra. Jeg vet og at det er sykepleiere og leger som har div. diagnoser lik mine. Håper det jeg har skrevet kan vise at går an selv om en ikke er helt innenfor det som mange definerer som normalen

Link to comment
Share on other sites

Selfølgelig det går an, Northern Man!! Stå på!! :) P.S. Det er helt riktig at det er mange av leger og sykepleiere som har div.diagnoser og fungerer helt greit i arbeidslivet. Husker blant annet et artikkel i Sykepleie om en sykepleier med schizofreni som jobbet mange år på et sykehjem i Oslo og det gikk ganske bra med henne.. Men ellers er jeg enig i det sier om at det er veldig individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy