Jump to content
Sykepleiediskusjon

Det friske og det syke mennesket


Guest spl.student

Recommended Posts

Guest spl.student

Hei,

 

På sykepleien her jeg går har vi brukt "Menneskekroppen" 1. semester i anatomi og fysiologi. Jeg har fått høre fra folk på noen andre skoler at de bruker "Det friske mennesket og det syke mennesket", hvor det friske mennesket er anatomi og fysiologi-delen, og det syke mennesket er sykdomslæren. Jeg har bladd litt i ene bindet av disse bøkene og syns de ser veldig gode ut å lese. Så syns egentlig det er ganske dumt at vi ikke har dem.

 

Nå i 2. semester har vi akkurat begynt med sykdomslærer, og bruker da "Basisbog i sykdomslære" som i tillegg til at den har en dårligere oversikt over nøkkelinformasjon og sånn skjematisk informasjon som en lett kan få et fint bilde over (eks symptomer), så er den på dansk. Det er litt tungt å lese dansken og forstå alt sammen, og enda vanskeligere å kunne skumlese, fordi en må fokusere på språket og på alle ord som ikke er så like til det norke språket. Tenkte derfor at "Det friske mennesket og det syke mennesket" kunne være fin å lese på siden av, så jeg fikk de gode oversiktene, og kunne forstå det som er vanskelig å forstå i den danske. Men det er så vanvittig mange bind, noe som kommer til å bli ganske dyrt. Spesielt når jeg ikke er sikker på hvor god tid jeg får til å lese i de bøkene. Føler jo jeg har nok bøker og dårlig tid fra før. Er det verdt å kjøpe dem som tilleggslitteratur, eller blir det bortkastet og ikke nok tid til det, tror dere? I tillegg er det jo bare sykdomslære-delen jeg er interessert i, siden jeg har avsluttet anatomi og fysiologi før jul.

Link to comment
Share on other sites

DFM & DSM er meget gode bøker, men jeg holder en knapp på Sykdomslære av Jacobsen m/fler. Den er helt genial! Bruker den hyppig fremdeles, selv etter endt studie.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy