Jump to content
Sykepleiediskusjon

usikker student!


Guest anonym

Recommended Posts

Hei =)

Er en jente som går tredje året på sykepleierutdanningen. Jeg er veldig usikker på om dette yrket er noe for meg. Jeg liker meg egentlig veldig godt, men har problemer med alt ansvaret. Når jeg er i praksis blir jeg "misunnelig" på hjelpepleiere og omsorgsarbeidere fordi de har mye mindre ansvar. Jeg har vert veldig nær ved å slutte flere ganger, fordi jeg føler jeg ikke mestrer dette. I praksis får jeg stortsett gode tilbakemeldinger, karakterene mine er også ok. Allikevell føler jeg at jeg ikke klarer dette. Jeg har hatt mye å tenke på de siste årene, og føler jeg ikke har fått lest så mye som jeg burde.

Jeg vurderer å ta meg ett friår nå midt i studiet, for så å ta de siste 4 mnd til neste år. Jeg tenker at dette året kan jeg bruke til å forhåpentligvis bli mer trygg på meg selv og finne ut om dette er noe jeg virkelig vil. Jeg tenker også å jobbe innen helsevesentet dette året.

Samtidig så tenker jeg at dette er dummt, fordi jeg kanskje ikkje har mot til å komme tilbake, og kanskje føler at jeg har glemmt mye.

Det varierer veldig hva jeg tenker, noen ganger tenker jeg at jeg kan mestre jobben som sykepleier, andre ganger er jeg overbevist om det motsatte.

Jeg vurderer å søke sommerjobb på sykehus, men er redd for at dette skal knekke resten av selvtilliten min.

Lurer på om det er noen her inne som har vert i lignende situasjon? Eller som kanskje har noen gode råd på veien? =)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normalt å føle det sånn! :) Det kan virke skremmende å plutselig få veldig mye ansvar, men jeg synes du skal stå på de siste månedene og søke deg til en sommerjobb på sykehuset. Der vil du helt sikkert få opplæringsvakter, og alle som jobber der vil hjelpe deg og svare på de spørsmål du har, vise deg de prosedyrene du er usikker på osv. De vet at du er helt fersk, og setter nok stor pris på at du spør en gang for mye enn en gang for lite. Uansett er du en god ressurs for arbeidsplassen.

 

De tyngste ansvarsoppgavene blir ikke kastet i fanget ditt. Som ferievikar går du i en slags turnus utenom de som er fast ansatte og har derfor trolig ikke oppgaver som f.eks. gruppeleder o.l. Sommeren kommer til å bli veldig spennende og lærerik, og for hver uke som går vil du kjenne at du mestrer stadig mer. Og det er en god følelse! :)

 

Skal jeg komme med et råd - bortsett fra å spørre og utøve - så må det bli å ha en liten notisbok i lomma som du kan skrive ned ting du lurer på og vil finne ut av, ting du vil huske til senere, hvilket utstyr og hvilken fremgangsmåte man bruker på ulike prosedyrer, viktige tlfnumre osv. Den er gull verdt å ha både i begynnelsen, men også seinere når du har blitt tryggere på deg selv.

 

Masse lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy