Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tett PVK


Alveol

Recommended Posts

Når jeg skyller pvk-er er det ofte at de er litt tette, men ikke verre enn at de lar seg skylle gjennom med et lett trykk på sprøyta. Lærte på skolen at man aldri skal skylle gjennom en pvk som har gått tett. Hvor strenge er dere på dette? Fikk et tips fra en anestesisykepleier at det er lurt å prøve å skylle med en 1 ml-sprøyte om en pvk ikke lar seg skylle gjennom, og dette funker faktisk kjempebra. Men er også dette noe man ikke bør gjøre? Er ingen på avdelingen min her som egentlig har peiling på hvor hardt man kan tillate seg å presse på sprøyta.

Link to comment
Share on other sites

Guest Valerica

Når jeg skyller pvk-er er det ofte at de er litt tette, men ikke verre enn at de lar seg skylle gjennom med et lett trykk på sprøyta. Lærte på skolen at man aldri skal skylle gjennom en pvk som har gått tett. Hvor strenge er dere på dette? Fikk et tips fra en anestesisykepleier at det er lurt å prøve å skylle med en 1 ml-sprøyte om en pvk ikke lar seg skylle gjennom, og dette funker faktisk kjempebra. Men er også dette noe man ikke bør gjøre? Er ingen på avdelingen min her som egentlig har peiling på hvor hardt man kan tillate seg å presse på sprøyta.

 

Hei Alveol,

 

PVK skal skylles med NaCl 9mg/ml,ved motstand,ikke press NaCl inn,forsoek aa aspirere.

 

Hvis pvk ikke skal brukesinnen 6 timer kan heparin 100IE/ml tilsettes.dette kalles en heparinlaas og den maa skiftes daglig naar katetret ikker i brukt.Det er ulike praksis for bruk av heparinlaas i forbindelse med rutinene ved arbeidssted.

AA presse paa sproeyta er ikke riktig,du maa unngaa gjoere dette ,proeve foerst aa aspirere .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når jeg skyller pvk-er er det ofte at de er litt tette, men ikke verre enn at de lar seg skylle gjennom med et lett trykk på sprøyta. Lærte på skolen at man aldri skal skylle gjennom en pvk som har gått tett. Hvor strenge er dere på dette? Fikk et tips fra en anestesisykepleier at det er lurt å prøve å skylle med en 1 ml-sprøyte om en pvk ikke lar seg skylle gjennom, og dette funker faktisk kjempebra. Men er også dette noe man ikke bør gjøre? Er ingen på avdelingen min her som egentlig har peiling på hvor hardt man kan tillate seg å presse på sprøyta.

Link to comment
Share on other sites

Har også lurt på dette. Man skyller vel egentlig inn et koagel, og det kan ikke være bra.

 

At det går lettere med 1 ml sprøyte er jo fordi det er mindre stempel og dermed mer trykk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy