Jump to content
Sykepleiediskusjon

MOBID 2 - når på døgnet skal jeg prøve dette?


Guest Mobid 2

Recommended Posts

Jeg er 3. års sykepleierstudent og har min praksis på et bo&service senter for tiden. I disse dager prøver jeg å kartlegge en pasient med diagnose alzheimer demens, spesielt mtp smerter. Det er en utfordring å forstå hvor sterke smerter pasienten (da pasienten ikke klarer å formidle dette klart nok) har og jeg vil bruke MOBID 2 smertekartleggingsskjema for å forsøke å forstå....

 

Jeg lurer på når på døgnet jeg bør kartlegge? Jeg tenker å kjøre samme skjema på morgning og kveldstid, fordi smertene er relatert til beina og pasienten vandrer mye så det er naturlig å anta at smertene øker utover dagen. Men bør jeg kjøre kartleggingen på morgenen, før frokost (og smertelindrende medisiner), eller bør jeg vente til pasienten har spist (og er mer opplagt), men også har fått medisinene?

 

Min tanke er at jeg gir pasienten et glass med biola (ol.) for at pasienten har litt "å gå på" før kartleggingen. Pasienten må ha smertelindrende da det er åpenbart at pasienten har smerter i beinet. Så jeg tenker også at det kan være lurt å kartlegge etter pasienten har fått første dose smertelindrende for å se hvor godt dette lindrer, eller om vi bør øke dosen?

 

Mange hensyn å ta og jeg er litt usikker...

 

Håper noen kan hjelpe:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy