Jump to content
Sykepleiediskusjon

Refleksjonsnotat!


løsil93

Recommended Posts

Hvordan skriver man et refleksjonsnotat? Er så sykt frustrert!! Noen som har et eksempel på et refleksjonsnotat dere har laget når dere feks har vært i praksis?

Sliter sånn med å finne ut hva det er, og har lest i sykepleie bøker og på nettet uten hell.

Har dere noen eksempler??

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Refleksjonsnotater er et nødvendig onde.

Du tar utgangspunkt i en pasientsituasjon, eller hendelse generelt, og så skriver du hva du gjorde, hva du følte/tenkte, evt. hva du kunne gjort annerledes. Dette blir veldig flytende og kanskje ikke så veldig mye til hjelp, men jeg kan komme med et kort eksempel fra min siste praksis.

 

Ung pasient som skulle til rektoskopi for utredning. Ganske engstelig for undersøkelsen, og nervøs for evt. funn. Gastrolegen som skulle utføre inngrepet var ikke tilgjengelig så jeg callet på en annen lege, der det var avtalt at han kunne komme dersom noe skulle oppstå. Legen kommer, hilser ikke på pasienten eller meg, utfører undersøkelsen uten å si et eneste ord, og drar igjen uten å si et ord. Pasienten følte at det var et overgrep, da legen ikke informerte hva han gjorde underveis, og dro fra avdelingen uten å være noe klokere på funnene.

 

Jeg tok denne situasjonen og skrev ned mine tanker, og hva som burde vært gjort annerledes, og tok da utgangspunkt i et kapittel i Grunnleggende sykepleie der det skrives om seksualitet osv.

 

Lykke til. om du ikke finner på noe, så kan du sende meg en melding, så kan jeg prøve å hjelpe deg mer på vei

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy