Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hypovolemisk sjokk


Guest Nina

Recommended Posts

Hei! Noen som vet om man kan være i fare for hypovolemisk sjokk selv om det er opphørt urin og fæces? Man mister jo ikke noe væske den veien da? Men hvis en pasient kaster opp, har operert, høy respirasjon, lav kalium og natrium, pasienten er trett og orker ikke å gjøre noe, spiser og drikker lite, har hjerte og nyresvikt

 

Takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er ingen lege, men skal prøve å svare deg så godt jeg kan.

 

Hypovolemisk sjokk skyldes oftest ytre eller indre blødninger, men man kan faktisk også få det av lengre perioder med oppkast og diare, samt brannskader, ileus, peritonitt etc. Så svaret på spørsmålet ditt er, ja - pasienten din kan få hypovolemisk sjokk selv om hun ikke tisser eller har avføring. Jeg har aldri hørt om noen som får hypovolemisk sjokk ut av å tisse og ha avføring, om det var det du mente? Husk at pasienter som går i hypovolemisk sjokk, som regel tisser svært lite, (noen ganger ingenting), så om hun ikke tisser kan det blant mange andre ting være tegn på nettopp HV-sjokk.