Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hypovolemisk sjokk


Guest Nina

Recommended Posts

Hei! Noen som vet om man kan være i fare for hypovolemisk sjokk selv om det er opphørt urin og fæces? Man mister jo ikke noe væske den veien da? Men hvis en pasient kaster opp, har operert, høy respirasjon, lav kalium og natrium, pasienten er trett og orker ikke å gjøre noe, spiser og drikker lite, har hjerte og nyresvikt

 

Takk for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er ingen lege, men skal prøve å svare deg så godt jeg kan.

 

Hypovolemisk sjokk skyldes oftest ytre eller indre blødninger, men man kan faktisk også få det av lengre perioder med oppkast og diare, samt brannskader, ileus, peritonitt etc. Så svaret på spørsmålet ditt er, ja - pasienten din kan få hypovolemisk sjokk selv om hun ikke tisser eller har avføring. Jeg har aldri hørt om noen som får hypovolemisk sjokk ut av å tisse og ha avføring, om det var det du mente? Husk at pasienter som går i hypovolemisk sjokk, som regel tisser svært lite, (noen ganger ingenting), så om hun ikke tisser kan det blant mange andre ting være tegn på nettopp HV-sjokk.

 

Du vil først og fremst oppdage det ved å se lavt blodtrykk, høy puls, lite vannlatning, ofte svimmelhet, i alvorlige tilfeller redusert bevissthet (og sikkert mange andre ting også som jeg ikke kommer på i farta). I ditt case (jeg tolker det som at det er et case), er jo pasienten nyoperert, du vil se på hb om hun blør. Oppkast over lengre tid kan jo også senke væskevolum i kroppen, men da tror jeg nok pasienten må ha samtidig diare, for det skal mye til. Har du sjekket om pasienten har noe passasje av luft i tarmene? Med tanke på en evt ileus-diagnose? Dette vil også forklare oppkastet, og ingen avføring, men her følger også store magesmerter med. Tenker også på sepsis/septisk sjokk da pasienten din har høy respirasjonsfrekvens, sjekk leukocytter og temp også! Det kan jo gi samme type symptomer som ved HV-sjokk ellers, men skilles ved sistnevnte symptomer. Kardiogent sjokk er også en mulig forklaring på bakgrunn av hjertesvikten og den store sirkulatoriske belastningen en operasjon kan medføre.

 

En kombinert hjertesvikt og nyresvikt kan også gjøre at nyrene ikke skiller ut nok urin, som igjen gjør at det blir MER væske i kroppen. Har man da en betydelig hjertesvikt så kan mye væske gjøre at det blir for tungt for hjertet å pumpe blodet rundt i kroppen, man faller i trykk, og dette mistolkes ofte som et hypovolemisk sjokk når det egentlig viser seg å være omvendt, kroppen er overvæsket i forhold til hjertets kapasitet.

 

Kan også nevne et case jeg selv har vært borti. Velger denne da dette skjedde nylig og jeg husker alt :P En pasient hadde en betydelig hjertesvikt (EF 25%), med samtidig lav albumin. Væske hadde sivet ut fra blodbanen og inn i peritonealhulen pga lite albumin. I tillegg hadde han fått furix, og dette var nok til at han gikk i HV-sjokk. Jeg prøver bare å belyse at dette kan være ganske komplisert, og det er heldigvis ikke vår jobb å diagnostisere! Derimot er det vår jobb å observere, og kunne gjenkjenne kritiske situasjoner, handle deretter og ringe lege. Så får legen sette diagnosen ;)

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy