Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilken skole i Bergen er best for sykepleiestudiet?


Guest Gjest92

Recommended Posts

Guest Gjest92

Hei!

 

Jeg vurderer å søke sykepleiestudiet i Bergen, men vet lite om de forskjellige studiestedene? Kan noen dele erfaringer, og gode/dårlige sider ved de forskjellige, HIB, Betanien og Haraldsplass??

Link to comment
Share on other sites

Guest gjesten

På HIB er det som er mest negativ måten de strukturerer timeplaner, obligatorisk/ikke obligatorisk, studieplaner.. F.eks sisteåret så har man alt på en tid: praksis, med tilhørende eksamen og innleveringer samtidig som man skal skrive bachelor. Selvsagt, man kan skrive bacheloren før jul, (da har man også praksiser), men man har ikke en "egen" tid til å skrive bacheloren slik de andre skulene har. I min klasse så begynte de fleste selvsagt på bacheloren før jul, men det er etter jul man setter inn hovedgiret, og da er det travelt. Jeg hadde praksis i hjemmesykepleien den perioden før bachelorinnlevering. Dagene mine så slik ut: opp 1-2timer før eg måtte for å kunne jobbe med bachelor. Så i praksis fra 7-15, så fri fra 15-16, så var det lesing til eksamen og jobbing med bachelor resten av dagen. Eg hadde gjort en god del jobb før jul, og jobbet jevnt og trutt, men når man sammenligner med f.eks Haraldsplass som har ca 2mnd med studiedager hvor de kun skal fokusere på bacheloren.. Det var en STOR andel i klassen som slet fra januar til innlevering av bachelor pga måten de strukturerer året på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg går på Haraldsplass, og er veldig fornøyd med den skolen. Kullet er lite, lærerne er mye "nærmere" oss studenter enn jeg hadde trodd, og foreleserne er flinke! Skolen krever mye av oss, og det sies å være vanskeligere her enn hos andre skoler, men man skal vel ikke tro på alle slike rykter. Å være Haraldsplassykepleier skal visstnok være bra, og skolen har bra rykte ute i praksis. Jeg er sikker på at man blir gode sykepleiere uansett hvor man går - så lenge man ønsker det selv, og jobber for det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har høyrt at Haraldsplass har dei mest fornøgde studentane. Eg er sann halvveis fornøgd med å gå på hib. Det er altfor stort kull, og som nevnt over her, dårlig struktur. Det som er bra er å ha praksis på Haukeland. Større fagmiljø enn Haraldsplass og meir spesialiserte avdelingar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Mari

Jeg går andre året på Betanien og er veldig fornøyd med skolen :-) Ingen fravær/valgfritt oppmøte til 98% av alle forelesninger, fine tider på forelesningene (Feks. Ofte 09.00-1300).

 

Også har vi bare et og et emne og det er noe av det beste. Når vi har anatomi har vi kun det i syv uker og avslutter deretter med eksamen, også begynner vi på neste emne. Samme med praksis, da har vi bare praksis og ikke andre emner. På den måten har vi ikke opphoping av eksamener og får gjort oss ferdig med en ting før vi begynner på noe nytt :-)

 

I tillegg får vi sykehuspraksis på Haukeland andre året på både kirurgiske og medisinske poster. Lykke til med søk :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy