Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spydig kollega- hva gjør man?


Guest Tina

Recommended Posts

Er nyutdannet sykepleier som har fått jobb på sykehjem. Har ikke jobbet så mye ved siden av studiet, jobbet noen måneder i hjemmesykepleien og hatt sommerjobber på langtidsavdeling og i psykiatri. Også vært mye i psykiatri i praksisperiodene, så har ikke mye erfaring med prosedyrer som blodprøvetaking, venfloner m.m.

Har hatt rundt fem vakter som sykepleier nå, etter to opplæringsvakter. H*n jeg har hatt som veileder på vaktene, og som jeg også har gått sammen med på enkelte av de andre vaktene, er litt "etter meg", iallfall føler jeg det slik. Kan komme med spydige kommentarer foran pasienter hvis jeg skal utføre prosedyrer jeg ikke har gjort før, som f.eks. "nei du skjønner at Tina kan ikke dette. så det blir kanskje litt rot!" Og lot være å guide meg under en prosedyre jeg spesifikt spurte om h*n kunne guide meg gjennom.

Føler jeg blir satt på prøve hver eneste vakt vi går sammen, av og til virker det som om h*n lar være å si fra om rutiner etc. som jeg ikke har fått informasjon om. Og det er ikke mye hjelpende hender gjennom vaktene, synes ofte det kan bli nok å skulle ha ansvar for alt ift. medisin og prøver, selv om jeg jo skjønner at jeg etterhvert må ha full oversikt på avdelingen uansett. Jeg vil veldig gjerne lære og klare alt selv, men det er så kjipt når jeg føler meg stokk dum fordi jeg ikke har utført prosedyren før eller slike ting.

 

Har noen andre lignende erfaringer? Isåfall, hva gjorde dere for å skape et bedre arbeidsmiljø? Det er kanskje ikke så mye å gjøre? Alt jeg vil er å trives, noe jeg absolutt har gjort på de vaktene jeg ikke har gått sammen med denne personen. Synes det er så ekkelt å komme hjem fra en travel vakt med en dårlig følelse om at jeg ikke klarer jobben min. Har vært blant de beste studentene i kullet karaktermessig, og har også følt at jeg har mestret praksisperiodene bra. Så det er litt nedtur nå.

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg, det er vondt å ha det slik.

Dessverre er det endel som totalt har glemt hvordan det er å være nyansatt og ikke minst nyutdannet. Du kan selvfølgelig prate med denne sykepleieren om dette, men det er kanskje ikke så lett? En trøst er at det sikkert blir bedre etter hvert. Husker da jeg var nyutdannet, var det en hjelpepleier som var etter meg straks hun kunne ta meg på noe. Senere forsto jeg at hun holdt på slik med alle nye sykepleiere. Men det er fryktelig vondt, for man blir så usikker av slikt.

Men ikke la dette knekke deg, og ikke bli redd for å spørre. Nyansatte må spørre mye. Jeg er sikker på at du klarer jobben din så godt som man kan når man er helt ny. Og husk det er helt normalt at det tar tid å komme inn i tingene og få den fulle oversikten.

Håper du klarer å heve deg over spydighetene. Det er jo egentlig ganske flaut for denne sykepleieren at h*n, behandler en kollega slik. Har ikke personen tenkt over at dere kanskje skal jobbe sammen i mange år, og hva slags førsteinntrykk er det denne personen gir?

Godt du i hvert fall trives når denne personen ikke er på jobb.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! :)

 

Jeg anbefaler deg å ta det opp med vedkommende. Om ikke du gjør dette, kan du ta det med leder. Når du går til leder, kan du også ha med deg tillitsvalgt. Din kollega kan ikke behandle sine kolleger på denne måten og du skal heller ikke finne deg i det.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy