Jump to content
Sykepleiediskusjon

Iv.glukose med tilsetning


Guest Student93

Recommended Posts

Guest Student93

Hei! Har hørt litt forskjellig om hvordan og hvilken insulin man skal tilsette i iv.glukose. Fikk høre fra en sykepleier at hvis man skal henge opp glucose 5% med 15E novorapid (for eksempel) så kan du trekke det opp fra insulinpennen og tilsette det øverst i posen, altså stikke hull i posen. Men så sier en annen en at dette skal man absolutt ikke gjøre. Man skal trekke opp 15E humalog med terumosprøyte for så å sette det inn i den nederstedelen hvor settet skal inn (aner ikke yva det heter). Hva er riktig egentlig? Kan kan gjøre begge deler? Sorry, jeg er ikke så flink til å forklare.. Hilsen spl.student i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Man trekker opp med egen insulinsprøyte som måler E og stikker det inn gjennom membranen der settet skal inn ja. Noen sett har to åpninger nederst, en med pil inn, og en med pil ut. Da skal medikamenter setter i den med pil som peker inn mot posen, og iv-settet i den andre åpningen. Har aldri sett noen sette det rett gjennom posen....

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.stud.

En skal aldri stikke hull i en IV-pose. Dette åpner for alle slags infeksjoner rett inn i blodåren. Det skal settes inn gjennom membranen (hvit tupp med pil inn i posen). IV-settet kobles på den andre membranen (blå tupp med pil ut). Har aldri sett infusjonsposer uten to membraner. Helt horribelt at sykepleieren har holdt på slik, kan ikke ha fulgt godt nok med i timen, eventuelt dårlig oppdatert på prosedyrer!

Link to comment
Share on other sites

Guest Student1

Ts her.

Ja det var det jeg tenkte. Men ble litt usikker fordi hun har jobbet som sykepleier lenge, og jeg vet at noen lærer seg "tips&triks" underveis som ikke helt går etter prosedyrene :s Men akkurat dette reagerte jeg litt på..

Dette bør meldes som et enormt avvik og rapporteres til avdelingssykepleieren spør du meg. Helt sinnsykt at hun har holdt på slik lenge.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at denne sykepleierens fremgangsmåte ikke er helt etter boka. Det jeg TROR kan være årsaken er at det er så liten mengde at hun er redd for at det blir liggende i det lille kammeret hvor man setter tilsetninger. Det man da kan gjøre er å "skylle" det inn i posen ved å tilsette ren glukose (samme blanding som du har allerede), inn i kammeret etter tilsetningen av insulin, for å sørge for at hele mengden faktisk blandes i posen og ikke blir liggende.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at denne sykepleierens fremgangsmåte ikke er helt etter boka. Det jeg TROR kan være årsaken er at det er så liten mengde at hun er redd for at det blir liggende i det lille kammeret hvor man setter tilsetninger. Det man da kan gjøre er å "skylle" det inn i posen ved å tilsette ren glukose (samme blanding som du har allerede), inn i kammeret etter tilsetningen av insulin, for å sørge for at hele mengden faktisk blandes i posen og ikke blir liggende.

 

Ja det var dt hun forklarte meg, at grunnen til at hun gjorde det var for å unngå at det ble liggende i kammeret pga liten nål. Hva mener du med å skylle det inn?

Link to comment
Share on other sites

Ja det var dt hun forklarte meg, at grunnen til at hun gjorde det var for å unngå at det ble liggende i kammeret pga liten nål. Hva mener du med å skylle det inn?

Se for deg det lille kammeret hvor man setter tilsetninger. Det rommer ikke mye, og når man da bare setter inn noen dråper så blir det jo liggende i kammeret. Hvis man da f.eks. trekker ut 10-20 ml på forhånd kan man tilsette det etter at insulinet er tilsatt. På den måten skylles insulinet inn med strømmen av glukosen du tilsetter. Særlig hvis man sprøyter inn samtidig som man sakte trekker spissen ut. Var det litt mer forståelig?

Link to comment
Share on other sites

Se for deg det lille kammeret hvor man setter tilsetninger. Det rommer ikke mye, og når man da bare setter inn noen dråper så blir det jo liggende i kammeret. Hvis man da f.eks. trekker ut 10-20 ml på forhånd kan man tilsette det etter at insulinet er tilsatt. På den måten skylles insulinet inn med strømmen av glukosen du tilsetter. Særlig hvis man sprøyter inn samtidig som man sakte trekker spissen ut. Var det litt mer forståelig?

Aha, skjønner! Takk:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy