Jump to content
Sykepleiediskusjon

injeksjoner


Guest Guest

Recommended Posts

Hei! I dag satt jeg to intramuskulære injeksjoner på en kollega da hun spurte meg om jeg hadde mulighet. Den ene var influensavaksinen og den andre var hepatitt b vaksinen. Jeg har ingen erfaring med å stikke i arm så stakk begge injeksjonene i setemuskelen siden det er det jeg er vant med. (En på hver side). Men nå i ettertid ser jeg at det er vanlig at hepatitt vaksinen gis i arm. Derfor lurer jeg på om jeg kanskje har stukket den ene subkutant? Pasienten hadde ingen ingen ubehag 30 min etter injeksjonene og jeg fikk ingen blodsvar ved aspirering. Hva tenker dere? Har jeg bommet totalt? Hilsen sykepleier

Link to comment
Share on other sites

Hei! I dag satt jeg to intramuskulære injeksjoner på en kollega da hun spurte meg om jeg hadde mulighet. Den ene var influensavaksinen og den andre var hepatitt b vaksinen. Jeg har ingen erfaring med å stikke i arm så stakk begge injeksjonene i setemuskelen siden det er det jeg er vant med. (En på hver side). Men nå i ettertid ser jeg at det er vanlig at hepatitt vaksinen gis i arm. Derfor lurer jeg på om jeg kanskje har stukket den ene subkutant? Pasienten hadde ingen ingen ubehag 30 min etter injeksjonene og jeg fikk ingen blodsvar ved aspirering. Hva tenker dere? Har jeg bommet totalt? Hilsen sykepleier

Om du har satt injeksjonen subcutant eller intramuskulært er jo avhengig av lengden på kanylen du brukte, ikke nødvendigvis av hvor på kroppen den settes.

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleieren

Ja skjønner det. Jeg brukte kanylen som fulgte med og den er ikke like lang som den jeg bruker når jeg setter betolvex injeksjon. Det er nok derfor den skal i armen. Ser nå at det står i felleskatalogen at denne injeksjonen ikke skal settes i baken pga av at virkningen er usikker hvis den ikke når helt ned til muskelen. Bør hun få ny injeksjon eller vente til hun får 2 dosen (oppfølgingdsdosen) om 1 måned?

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleieren

Kollega jeg stakk pratet med legen sin i dag som mente det gikk bra og at hun skal fortsette på neste dose om 1 mnd så da hører jeg på han og prøver å glemme dette :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy