Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mikro-, meso- og makronivå?


Guest Jeanett

Recommended Posts

Guest Jeanett

Jeg har eksamen i blant annet sosiologi på torsdag, og trenger virkelig hjelp til å forstå disse nivåene.
Kan noen forklare meg? Og jeg vil gjerne ha eksempler fra noe sykepleie/helserelatert.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Var sent å gi deg svar nå, dagen før eksamenen din, men jeg søkte på dette, og fant en publikasjon på nettet: http://www.med.uio.no/helsam/forskning/grupper/charm/presentasjoner/helsetjenesteforskning-jan-frich.pdf
På side 11 står det en oversikt over de ulike nivåene, kan den være til hjelp?

Har forøvrig ikke hørt om mesonivå før, men det står nevnt der det også. Men vet ikke helt om det var et slikt eksempel du var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.stud.

For sent, men dette er klart Urie Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. I tillegg til at du sier faget er sosiologi bør dette stemme godt.

 

For å forstå termene mikro-, meso-, og makronivå er det egentlig bare å lese pensum. Skulle dette vise seg utfordrende er det et søk unna på google.

 

Men for å koble det til helsevesenet er det kanskje få eksempler på, da denne teorien forklarer hvordan samfunnet er satt sammen. Jeg prøver likevel med noen eksempler som kan representere et sosialt miljø på f.eks. et sykehus.

 

Mikro: Dette er kollegaene dine, tverrfaglige grupper o.l.

Makro: Dette er sjefen din, sjefen på sykehuset etc.

Ekso: Dette er Helsedepartementet som styrer helsenorge. Evt. kan du si at det er Helse-Nord eller lignende.

Makro: Dette er normer og lover som regulerer helsevesenet. F.eks. helsepersonelloven, og normer omkring hvordan pasienter skal behandles av helsepersonell (etikk og moral).

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

For sent, men dette er klart Urie Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. I tillegg til at du sier faget er sosiologi bør dette stemme godt.

 

For å forstå termene mikro-, meso-, og makronivå er det egentlig bare å lese pensum. Skulle dette vise seg utfordrende er det et søk unna på google.

 

Men for å koble det til helsevesenet er det kanskje få eksempler på, da denne teorien forklarer hvordan samfunnet er satt sammen. Jeg prøver likevel med noen eksempler som kan representere et sosialt miljø på f.eks. et sykehus.

 

Mikro: Dette er kollegaene dine, tverrfaglige grupper o.l.

Makro: Dette er sjefen din, sjefen på sykehuset etc.

Ekso: Dette er Helsedepartementet som styrer helsenorge. Evt. kan du si at det er Helse-Nord eller lignende.

Makro: Dette er normer og lover som regulerer helsevesenet. F.eks. helsepersonelloven, og normer omkring hvordan pasienter skal behandles av helsepersonell (etikk og moral).

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

 

Ser det er kommet en skriveleif. Rekkefølgen er:

Mikro

Meso

Ekso

Makro

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy