Jump to content
Sykepleiediskusjon

Rengjøring av baderomsvask mellom hvert stell


Guest Studentgjest

Recommended Posts

Guest Studentgjest

Jeg har kommet til å tenke på en ting. Når man fyller baderomsvasken på et pasientrom med vann, pasienten får vaske seg oventil og nedentil, man tapper ut vannet. Så kommer neste pasient (eller samme pasient bare neste dag), og bruker vasken på samme måte. Da vil det jo sannsynligvis ligge bakterier igjen etter nedentilvasken, når man begynner å vaske seg i ansiktet eller skylle gebisset.

Er det vanlig å desinfisere baderomsvasken mellom hver gang? Har aldri gjort det selv. Men kom til å tenke på det nå når jeg jobber litt på sykehjem, og mange bruker baderomsvak i stedet for vaskefat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også alltid brukt vaskevannsfat. Hvis pasienten gjerne vil på badet for å stelle seg, og stå ved vasken, så lar jeg bare vaskevannsfatet stå i eller ved siden av vasken. Hvis det av en eller annen grunn ikke finnes vaskevannsfat ville jeg definitivt ha vasket og desinfisert vasken etter hvert stell.

Link to comment
Share on other sites

Nå jobber jeg et sted med private vasker, likevel bruker pasientene vaskefat. Siden det ikke finnes bekkenspyler der har vi en plastpose utenpå vaskefatet. Blir det vått igjennom posen blir vaskefatet vasket og/eller spritet. (Hver pasient har hvert sitt private vaskefat)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ei stad eg arbeide brukte dei dei blå plastlakene til og ha under stikklakenet til og leggja i vasken og fylle vatn over plastlaknene vart heven etter kvart stell

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy