Jump to content
Sykepleiediskusjon

Studieteknikk


Itvil

Recommended Posts

Hei!

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har vært noe særlig skolelys, og alltid har arbeidet hardt for å få gjennomsnittsgode karakterer. Jeg er på mitt siste år på sykepleierutanningen nå, og har brukt ulike teknikker når det gjelder "puggestoff".

Det som fungerte best for meg var å lage tankekart i forskjellige farger. I tillegg var alle boblene koblet til hverandre på en logisk måte. Og jeg skrev ikke ord inni boblene som jeg ikke forstod, da måtte jeg lære meg det først. Det kan også være en ide å lage seg egne spørrekort, spørsmål eller ord på ene siden og begrunnelsen på andre siden. Da kan du spør deg selv høyt, eller får noen andre til å spørre deg.
Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leste nevropsykologi (spesielt anatomi) brukte jeg disse teknikkene:

- Kjøpte et whiteboard og penner i forskjellig farget. Leker at jeg er en lærer i et klasserom og lærer bort pensum til "elevene. Tegner og forklar aktivt!

- Det er veldig lurt å danne en kollokviegruppe med andre studenter. Ikke fall i vennefellen her, men dann gruppe med studenter som virkelig er interessert i å lære og bruke tid sammen på dette. Ikke de som liker å fjase og prate om andre ting. Bruk lærer-elev teknikken med gruppen! Det er veldig effektivt fordi man lærer av å både forklare og høre på i en diskusjon der alle er aktive deltagere.

- Tankekart, som nevnt ovenfor.

- Bruk av diktafon. Når jeg bruker lærer-elev teknikken tar jeg ofte opp det jeg sier og hører på det når jeg er ute.

- Flash cards er også en fin teknikk om man har tid til å lage kortene. Bruk de i drikkelek på vors eller på toget. De kan tas opp og brukes når som helst!

- Pleier å tegne vanskelige strukturer og forklaring på disse på store "plakater" og henger på veggen der jeg ser de hele tiden.

 

Kommer nok til å bruke de samme metodene når jeg begynner på sykepleien.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy