Jump to content
Sykepleiediskusjon
Sign in to follow this  
Line

Problemstilling

Recommended Posts

Er igang med Bacheloroppgaven og har fått litt lunken tilbakemelding ang min problemstilling fra lærer under "workshop" i problemstilling. Synes dere denne er innafor sånn fagmessig? Jeg mener det, for det står i rammeplan for sykepleiere på grunnutdanningen at du skal veilede pårørende, pasienter OG STUDENTER.

 

"Hvordan kan sykepleier veilede sykepleierstudenter sånn at de oppnår best mulig læringsutbytte i kliniske praksisstudier?" :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm. Måtte tenke litt på den. Slik jeg ser det blir dette mye pedagogikk og lite sykepleiefag kanskje? Det spørs litt hvordan du vinkler oppgaven. Hvis du har fokus på hvordan dette igjen kan utvikle faget så er du kanskje inne på noe. Men en oppgave som fokuserer på hvordan man kan bedre enkeltindividets læringsutbytte tror jeg hadde passet bedre på lærerstudiet eller relevant videreutdanning.

Jeg syns har en veldig unik problemstilling men kanskje du gjør det litt vanskelig for deg selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Nyutdannet sykepleier

Er igang med Bacheloroppgaven og har fått litt lunken tilbakemelding ang min problemstilling fra lærer under "workshop" i problemstilling. Synes dere denne er innafor sånn fagmessig? Jeg mener det, for det står i rammeplan for sykepleiere på grunnutdanningen at du skal veilede pårørende, pasienter OG STUDENTER.

 

"Hvordan kan sykepleier veilede sykepleierstudenter sånn at de oppnår best mulig læringsutbytte i kliniske praksisstudier?" :unsure:

 

Jeg synes denne problemstillingen er svært generell, og alt for åpen. I tillegg har du allerede distansert deg fra temaet ved å skrive "hvordan kan sykepleier veilede". En bedre formulering tror jeg hadde vært:

 

"Hvordan kan jeg som sykepleier veilede studenter i praksis?". Deretter kunne du begrense deg til å ta for deg noen spesifikke læringssituasjoner du selv f.eks. har opplevd, hva du opplevde som bra, hva sier sykepleiepedagogiske teorien om en slik tilnærming av veiledning? Finnes mange bøker om akkurat dette rettet mot sykepleien. Spesielt rundt dette med refleksjon og tilbakemelding fra medstudenter og veiledning etc. Du må nok være flink å begrense oppgaven din, hvis ikke blir det mange kanter du må forsvare på en evt. muntlig hvis dere har denne formen.

 

Uansett er det viktig at du viser hvem DU er som sykepleier, og hvordan det kommer pasienten til gode at nettopp DU er sykepleier! :) Jeg droppet all svada rundt observasjoner og hva man må observere, og skrev heller om hvordan jeg gikk frem som sykepleier når jeg observerte! Da skinner det frem en tydelig og sterk sykepleier, som nok kan få en god karakter! :)

 

Men viktigst av alt. Dette er DIN oppgave, uansett hva en veileder sier. Jeg gjorde stikk motsatte av det min veileder sa, og jeg fikk A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Your content will need to be approved by a moderator

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×

Important Information

Privacy Policy