Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nyfødt intensiv


Guest Guest

Recommended Posts

Guest Guest

Hei,

 

Jeg lurer på hva en sykepleier ute nvidereutdanning eller spesialisering kan gjøre på en nyfødt intensiv avdeling? Tenker da spesielt på prosedyrer med barnet... Blodsukkermåling, blodprøver etc ?

 

 

På forhånd takk for svar :))

Link to comment
Share on other sites

Eg jobbar ikkje på nyfødt intensiv sjølv, men eg har vore mamma der, så eg veit litt kva dei enkelte som ikkje hadde vidareutdanning gjorde på "vår" avdeling. Andre kan sikkert svare meir og rettare ;)

Ingen av sjukepleiarane tok blodprøver, dette gjorde bioingeniørane, litt usikker på om dei tok bl.sukker kontroll.

Administrere alt av av medikament, cpap, sondeernæring/rense sonden, vektkontroll, klinisk obs.

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

takk for svar :)

Når du sier administrering av medikamenter... vil det si injeksjoner også da?

Jeg skriver bachelor om smerter hos barn som er født prematur under opphold på nyfødt intensiv avdeling, og må bare ikke gå altfor mye utover hva en spl med kun en bachelorgrad kan gjøre....

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest

En sykepleier uten videreutdanning kan gjøre det samme som de med spesialisering, så lenge de har fått god opplæring. Det er en god del "vanlige" sykepleiere på landets intensivavdelinger, men flere velger nok intensivutdanning etter å ha jobbet en stund.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy