Guest Emma Posted December 26, 2017 Report Share Posted December 26, 2017 Jeg skal lage fysiologisk saltvann til øyebadevann. Mener jeg har lært at det er en spiseskje til en liter kokt vann. Søkte det opp nå og ser så mange forskjellige oppskrifter. Noen sier en teskje per liter, andre en spiseskje per liter og Norsk legemiddelhåndbok sier en liten teskje (2,5-3 ml) per halvliter. Hva er riktig? Hvor mye er en teskje og spiseskje, er ikke det vanligvis 5ml og 15ml? Synes det var veldig upresist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elki Posted December 26, 2017 Report Share Posted December 26, 2017 Om du skal ha 9mg/ml (0.9%) så blir det 9gram per liter. Kok opp og avkjøl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Emma Posted December 26, 2017 Report Share Posted December 26, 2017 Tusen takk for svar. Vet du hvor mye 9 gram salt er når man gjør det om til ml? Jeg har ikke gramvekt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elki Posted December 27, 2017 Report Share Posted December 27, 2017 1 ss salt (15ml) = 20-25 gram. Så ca 7,5 ml kanskje (1,5 ts eller 0,5 ss) per liter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Emma Posted December 27, 2017 Report Share Posted December 27, 2017 Tusen takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.