Jump to content
Sykepleiediskusjon

Takle usikkerhet og stress i ulike situasjoner? (i praksis og øvinger)


Bifrost

Recommended Posts

Hei. Håper noen har noen god tips og råd til det å takle usikkerhet og stress som ny student   🙂

Går 1. året og føler/ vet jeg må bli bedre på å takle usikkerhet og stress i ulike situasjoner. Spesielt det å bli bedre på å mestre de ulike prosedyrene og bli sikrere på meg selv, og samtidig klare å ha fokus på og kommuniserer med pasienten. Hvordan kan en bli bedre på dette? Noen som har erfaring og tips? Ønsker selvfølgelig få øvd så mye som mulig, så håper det da vil bli bedre, men hvilke andre ting kan gjøres? 

Tenker mye av problemet er at jeg blir for lett stresset og usikker på meg selv, som gjør at jeg lettere glemmer eller gjør feil. Når jeg skal gjennomføre prosedyre blir jeg ofte usikker på om jeg gjør det rett, spesielt om jeg ikke får tilbakemelding fra lærer. Om jeg gjør feil eller blir usikker på om jeg har gjort en feil, så blir jeg usikker på hvordan løse det fordi det ofte ikke står i prosedyren. I tillegg til det å skulle huske og gjennomføre hele prosedyren rett. Tenker det hadde hjulpet mye å få tydelig veiledning og tilbakemelding gjennom hele prosedyren, og alt jeg gjør, men er nok ikke mulig å få til i forhold til skolen? Vet ikke hvordan mulighetene for det vil være i praksis?.

Quote

Eksempel på prosedyre:  Ulike injeksjoner. tekke opp rett (medikament, dose osv), luftbobler, treffe rett (i.m, eller s.c), huske å aspirere, injisere sakte nok osv. 
 Har jo hørt om f.eks lufteemboli, å treffe blodåre, eller at man ikke får gitt riktig dose om man f.eks trekker ut sprøyten for raskt, men har ikke lært noe om hva som må gjøres om dette skjer ennå og de ulike konsekvensene slike feil kan få. 

Er jo også nervøs for hvordan det vil gå i praksis når jeg ikke klarer å få gjennomført prosedyrer på en bra nok måte i ferdighetstrening? Vil jo sannsynligvis bli mer usikker og stresset i en reell situasjon, så ønsker jo gjerne føle at jeg mestrer dette og føle meg trygg før jeg skal ut i praksis. Regner óg med at veileder i praksis forventer at man i alle fall klarer å gjøre det aller meste rett, at man er ganske selvstendig og viser at man mestrer det? (noe jeg ikke føler jeg gjør nå). 

Hvilke råd har dere for å bli bedre på dette? 🙂 Er det mest øving som gjelder, eller er det annet jeg og kan gjøre? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy