Jump to content
Sykepleiediskusjon

Får ikke opplæring på prosedyrer?


Guest Nattarbeider

Recommended Posts

Guest Nattarbeider

Jobbet 10 mnd i kommunen på natt, og opplever til stadighet å ikke få informasjon eller opplæring på prosedyrer som skylling av nefrostomikateter, avkobling av PICC-line, hjemmedøende pasienter, kompliserte stomiskifter o.l. Er dette vanlig ute i kommunene for dere andre? Jeg er alene nattsykepleier på 3 langtidsavdelinger + korttid/rehab og hjemmesykepleien i en kommune med 10 000 innbyggere. Jeg har med meg tre helsefagarbeidere, noen ganger to helsefagarbeidere og en assistent. Disse jobber kun natt og kan svært lite om prosedyrer og slikt de anser som "sykepleieransvar". Når jeg skrev avvik på manglende opplæring ble dette tatt opp med fult navn på personalmøte og jeg fikk kritikk for å ikke ha henvendt meg til nærmeste leder først av enhetsleder. Dette hadde jeg gjort, men ble da henvist til VAR-prosedyrene. Slik det er nå kommer jeg på jobb og får rapport via helsefagarbeider/assistent som ikke nødvendigvis får med seg viktig info jeg trenger. Er det bare slik det er å jobbe natt? Er ikke dette å utsette pasientene for unødig risiko? Jeg leser selvsagt rapporter og prosedyrer, men jeg har ansvar for over 100 pasienter. Jeg får fx ikke rapport om at det nå har kommet en pasient med nefrostomikateter, det finner jeg ut når pas ringer fordi kateteret er tett. Eller helsefagarbeider sier at sykepleier skal koble av PICC-line klokka 06.30 hos en pasient i hjemmesykepleien. Må man bare prøve å finne ut av prosedyrene via VAR? Hvordan har dere andre nattsykepleiere i kommunene det ifht opplæring/ rapport? Slik det har vært må jeg legge pas inn på sykehus fordi jeg ikke kan utføre prosedyrer jeg ikke kan, og VAR er ikke ett godt verktøy for meg når jeg ikke har opplæring. Kan VAR erstatte praktisk opplæring?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det ikke slik det er? (Dessverre og heldigvis)

Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten, og jeg har heller aldri fått "opplæring" i noen prosedyrer. Det har jeg lært via å lese i e-håndbok, VAR, eller spørre kolleger.. Og deretter prøver jeg meg frem. Bruker også YouTube en del.

Dog syntes jeg du burde ha fått rapport om hvilket behov pasientene har - akkurat den delen fremstår mangelfull. Ved kompliserte stomiskift er vel pasienten gjerne i kontakt med spesialisthelsetjenesten på en eller annen måte, og det skal medfølge prosedyre for skift. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy