Jump to content
Sykepleiediskusjon

Respiking av infusjonssett


Guest Sykesøsteren

Recommended Posts

Guest Sykesøsteren

Hei alle flotte og kunnskapsrike sykepleiere!

Jeg har tidligere jobbet på en avdeling for vi blander all antibiotika selv, så på denne måten får jeg alltid fylt infusjonssettet med NaCl først, før jeg tilsetter AB i posen. På denne måten slipper jeg å risikere AB-søl på meg eller pasienten, samt at jeg kan ta ut en dråpe eller to bare for å være helt sikker på at settet er tomt for luft. De fleste AB skal blandes ut i 50-100 ml NaCl, så blandingsforholdet blir ikke feil heller hvis noen skulle tenke det. Gjør selvfølgelig ikke dette på AB som krever at man er helt nøyaktig.

Nå er jeg på en annen avdeling hvor de stort sett får antibiotikaen ferdig blandet fra apoteket. Jeg skulle henge opp antibiotika til en pasient, da hun la merke til at jeg ikke fylte settet med NaCl først - jeg bare fylte direkte fra den ferdigblandede posen- altså hele settet ble fylt med AB. Videre sa hun at på den avdelingen fylte de settet med NaCl først. De fyller altså settet med NaCl, før de respiker inn i posen med AB.

Jeg stusser veldig over at de respiker, er dette egentlig greit? Og hvis nei, hva er farene med å respike? Har lest noe om at dette også kan tilføre ekstra luft i posen som kan være uheldig ift luftemboli, men er veldig usikker på kilden. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Justin

Hei. jeg lurte på om når du sier dere fyller opp med nacl i slangesett er det en annen pose med nacl også koblet du ut og respiker du på ferdigblandet AB pose? Hvilken slangesett dere bruker? Er det mix ad sett den som med korte slange i siden? 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vi re-spiker det meste. F.eks:

Nytt sett, fylt med NaCl -> spiker til Paracetamol, fullfører infusjon -> spiker til NaCl, skyller -> Spiker til AB (blandet med EcoFlac-adapter) -> spiker til NaCl etc.

Sikkert ikke forskriftsmessig, men på sett og vis nødvendig da det som oftest er behov for å skylle inn medikamentrest for å få riktig dose. 

Det skal forsåvidt mye luft til før det blir en reell fare for luftemboli. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy