Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen som kan hjelpe meg litt her?


SykepleierStudent

Recommended Posts

Hei forresten,Jeg er helt ny her på dette forumet,og har kost med masse med lesing.Jeg vil forresten bare si at jeg har lært masse av dette forumet.

Nå som jeg er sykepleierstudent, så var det nok på tida skal jeg si dere.Men tilbake til det jeg lurte på. Vi har fått en studieoppgave som handler om ernæring,og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal begynne. Altså dette er min første "individuell" oppgave.

 

Oppgave:

Hver student fører sitt eget næringsinntak (nøyaktig hva som spises/drikkes og hvor mye, inkludert alt "småplukk") over 3 dager. Angi mengden på alle matvarer så nøyaktig som mulig i dataprogrammet "Mat på data" (utarbeidet av Landsforeningen for kosthold og helse). Ved avvik fra normale referanseverdier redegjøres det for mulige årsaksforhold, og hva den enkelte kan gjøre for å få nødvendige/ønskelige endringer og hvilken betydning dette har for helsen.

 

-Induviduell kunskapslogg på 1500 ord ut fra vurderingskriteriene 1, 2 og 5 (1=Viser faglig innsikt, 2= Anvender relevant litteratur, 5=Reflekterer over handling/situasjon, teori eller etikk)

 

Jeg har ført inn alt jeg har spist i tre dager. ligger i snitt under der jeg burde ligge alle dagene og alle næringsstoffene.

 

Men mitt spørsmål: Hvordan begynner jeg? Hvordan skal jeg gjøre dette?

 

Noen som gidder å forklare litt?

Link to comment
Share on other sites

Hei forresten,Jeg er helt ny her på dette forumet,og har kost med masse med lesing.Jeg vil forresten bare si at jeg har lært masse av dette forumet.

Nå som jeg er sykepleierstudent, så var det nok på tida skal jeg si dere.Men tilbake til det jeg lurte på. Vi har fått en studieoppgave som handler om ernæring,og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal begynne. Altså dette er min første "individuell" oppgave.

 

Oppgave:

Hver student fører sitt eget næringsinntak (nøyaktig hva som spises/drikkes og hvor mye, inkludert alt "småplukk") over 3 dager. Angi mengden på alle matvarer så nøyaktig som mulig i dataprogrammet "Mat på data" (utarbeidet av Landsforeningen for kosthold og helse). Ved avvik fra normale referanseverdier redegjøres det for mulige årsaksforhold, og hva den enkelte kan gjøre for å få nødvendige/ønskelige endringer og hvilken betydning dette har for helsen.

 

-Induviduell kunskapslogg på 1500 ord ut fra vurderingskriteriene 1, 2 og 5 (1=Viser faglig innsikt, 2= Anvender relevant litteratur, 5=Reflekterer over handling/situasjon, teori eller etikk)

 

Jeg har ført inn alt jeg har spist i tre dager. ligger i snitt under der jeg burde ligge alle dagene og alle næringsstoffene.

 

Men mitt spørsmål: Hvordan begynner jeg? Hvordan skal jeg gjøre dette?

 

Noen som gidder å forklare litt?

 

Hei. Mitt første og viktigste råd til deg er å ta opp med lærer hvis du ikke skjønner hvordan du skal besvare en mappeoppgave som dette. Du vil gjennom studiet få flere slike oppgaver - og har du ikke peil på hvordan du "angriper" en slik utfordring, må du sørge for å tilegne deg den kunnskapen først som sist. Når det gjelder faglig innhold i forhold til ernæring og helse bør du rett og slett lese studielittareturen du har fått oppgitt. Og så vet du at du nå, ved hjelp av systematisk kartlegging, på relativt kort tid kan vite hva en person spiser. Denne informasjonen brukes til å avgjøre om ernæringen er adekvat i forhold til personens helsetilstand. (ung/gammel/frisk/syk...) Systematisk kartlegging av ernæringsinntak og andre observasjoner vil være gull verdt for deg i framtiden som sykepleier. Lykke til med oppgaven og studiene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy