Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sansing innenfor sykepleie


Johanna89

Recommended Posts

Hei.

Jeg går første år sykepleie og lurer har fått i oppgave og skrive hva jeg mener om sansing...

Synes det er vanskelig å komme igang. Det jeg har hittil er en del definisjoner, og har delt sansing inn i syn, hørsel, berøring, og luktesans. I forhold til det vi bruker som sykepleie.

 

Lurer egentlig på om det er noen som har noen gode spørsmål som får igang tanke prosessen ordentlig, synes det er lettere å snakke om det enn om jeg skal skrive konkret ned på noen sider.

 

Takk på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen tanker jeg har når jeg leser innlegget ditt:

 

Berøring: hvordan kan det beøring fra helsepersonell påvirke pasienter med forskjellige kulturelle bakgrunner? Hva kan mangel på berøring gjøre hos et menneske. Noen lever store deler av livet i institusjoner og opplever kun berøring fra helsepersonell, hva er dine tanker om dette?

 

Syn: Farger og dens påvirkning (f.eks på demente hvor rødt gir opphav til uro)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Når jeg leser det du skriver, tenker jeg på hvordan jeg etterhvert opplevde sykehjemspraksisen min ifjor. Jeg opplevde etterhvert at jeg "tok inn" rommet og pasienten på en slags sanselig måte. Jeg tenker på lukten som møter en i rommet; er det normal lukt eller et snev av "stramt"(uvi ?), er pasienten varm, kanskje klam å berøre, er huden rødlig eller blålig i fargenyanser, hvordan høres pusten ut, hvordan er pasienen leiret osv..Jeg opplevde etterhvert at det å ta i bruk mine egne sanser på å registrere hvordan pasienten har det, syn, hørsel,berøring gikk helt på autopilot, at jeg ikke tenkte over det, men reagerte dersom jeg registrerte noe uvanlig. Hvis man tenker på det på den måten, er det ganske umulig å registrere/observere hvordan pasienten har det UTEN bruk av sansing? Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy