Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kriterier for litteratursøk


Guest Soon to be finished

Recommended Posts

Guest Soon to be finished

Jeg er i gang med bacheloroppgaven, en litteraturstudie - og driver for tiden med litteratursøk. Jeg har om håp hos palliative kreftpasienter, noe det er MASSE forskning om. Hittil har jeg søkt i Medline, Cinahl og Svemed med søkeord som:

hope and cancer and death and palliative care

hope and cancer and palliative and nurs*

 

osv.

 

Men det kommer opp aaalt for mange artikler, og mange ser bra ut. Jeg har silt ut de som er eldre enn 10 år gamle, og jeg skal kun ha om voksne pasienter. Men hva i ALLE dager skal jeg begrunne det med at jeg velger de jeg velger blant 100 andre artikler?

Det er jo ganske tilfeldig egentlig. "Fengende overskrift som inneholdt alt jeg søkte på" er vel ikke akkurat noen gyldig begrunnelse.

 

Hva slags kriterier burde jeg ha? Eller hvordan gjør man det med begrunnelse for utvalget sitt?

Synes dette var fryktelig vrient.

Link to comment
Share on other sites

Hei! :)

Er selv i gang med bacheloroppgaven. Har begrunnet mitt utvalg med at det er de artiklene jeg fant som var mest hensiktmessig å bruke med utgangspunkt i problemstillingen. Men det var ikke så mange treff på aktuelle artikler hos meg da. Hos deg som har funnet mange artikler med mange like resultater kan jeg tenke meg at jeg ville begrunnet det med samme grunn egentlig. Hvis du ser på probemformuleringen og hensikten med din oppgave så tror jeg du finner noen artikler som er bedre enn andre. Og grunnen til at du valgte akkurat DE artiklene fremfor de resterende 90 er jo egentlig ganske så tilfeldig. :) Bare du finner gode artikler som svarer på problemstillingen din så er den nevnte begrunnelsen mer enn bra nok.

 

Lykke til videre med oppgaven :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy