Jump to content
Sykepleiediskusjon

Så lei :-( Har jeg valgt feil?


Guest Snikk

Recommended Posts

Guest Snikk

Jeg er så lei... Allerede!

 

Jeg er sykepleierstudent 1. året og har nå min første praksisperiode på sykehjem på en langtidsavdeling. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men i løpet av disse 3 første ukene av praksisen har motivasjonen min bare sunket totalt og jeg finner null interesse for å lære.

 

Jeg jobber på sykehjem (avdeling for demente) fra før som pleieassistent og har vært borti mye stell og pasientkontakt. Jeg vet at man skal endre tankegangen i praksis, og tenkte hvordan man gjør ting og observere i forhold til sykepleierrelevante ting, men så langt føler jeg bare at jeg dilter etter kontaktsykepleier og at jeg egentlig er litt i veien, og jeg kjeder meg litt egentlig. Kontaktsykepleieren min er veldig hyggelig, og jeg har fått være med på praktiske prosedyrer som intramuskulære injeksjoner, sårstell, måling av blodtrykk og måling av blodsukker. Likevel så syns jeg motivasjonen min er på bunn. Jeg begynner å lure på om det egentlig er dette jeg vil? I tillegg fryser jeg helt når jeg føler at jeg blir vurdert og observert, og jeg klarer ikke å slappe av i forhold til pasienter... Får helt prestasjonsangst og er redd for og føler at jeg blir helt tomat i ansiktet hver gang og det gjør meg redd for å gi alt jeg har. Har ellers ikke noe problem med det der jeg jobber, men jeg har jo jobbet der en stund nå så jeg kjenner jo pasientene ganske godt.

 

Huff... Mye syting fra meg. Jeg har mistet helt motivasjonen og jeg blir fortvilet. Noen som har følt det på samme måte?? Blir det bedre etter denne praksisperioden når jeg kommer ut i praksis i situasjoner jeg ikke har jobbet med før? Begynner å lure på om jeg ikke kjenner meg selv i det hele tatt og at jeg har valgt feil!!

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg kan bidra med noen trøstende og oppmuntrende ord! :)