Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier som jobber med fedme


Charming

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er veldig interessert i trening og kosthold ved siden av sykepleie - og kunne godt tenkt meg og jobbet med mennesker med fedmeproblematikk som trenger hjelp. Altså en kombinasjon av sykepleie/trening/ernæring på et vis.

 

Det finnes jo fedmeklinikker osv har jeg hørt - og disse må da kunne ha bruk for sykepleiere?

 

Noen som vet noe mer om dette? Evt hva slags videreutdanninger man kan ta? Har lest diskusjonene her til de som har spurt om "Ernæringssykepleier", men ikke blitt noe særlig klokere i grunnen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snakket en del med en av fedmeklinikkene i Norge om dette (jeg er også interessert i temaet... Men har ikke begynt på sykepleien ennå, så jeg får ta et steg av gangen ;) ). De har "alltid" behov for sykepleiere, og da særlig de som har videreutdanning innen psykiatri. Ernæring og ernæringsfysiologer er også aktuelt, men på sykepleiersiden er det helst psykiatriske sykepleiere de ønsker seg. Dette fordi svært mange av pasientene har store psykiske problemer, og årsaken til fedmen er ofte mer sammensatt enn at de bare "spiser for mye og beveger seg for lite".

Det finnes jo også et nystartet masterstudie ved NTNU nå (master i klinisk helsevitenskap, med fordypning i fedme og helse) som ser veldig bra ut :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy