Jump to content
Sykepleiediskusjon

blodsøl


Guest nurse

Recommended Posts

Hei!

 

Mange av dere som har opplevd blodsøl på hender?

 

 

jeg vet at det skal brukes hansker der det kan oppstå blodsøl. Jeg arbeider i hj. tjenesten og skulle ta en INR prøve av en finger på en pasient. Var ikke hansker der, og jeg hadde ikke med meg. Det bruker jo å gå bra, men denne gagngen fikk jeg litt blod på tommelen da jeg skulle ta på tupfer på fingeren. Jeg vasket finger med en gang. en jeg syntes det var litt ekkelt. Ser ikke noen sår på finger, men er tørr og har ett par små sprekker ovenfor negelen som ikke er noen sår men er tørr og åpen.Det står ikke noen i mappen til pasienten har noen smittsomme sykdommer. Men hvor stor er sjansen hvis vedkommende hadde hatt f. eks hepatitt b?

 

Andre som har noen erfaringer? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært nøye med å bruke hansker, så jeg har aldri opplevd det. Men jeg har sett det har skjedd med andre sykepleiere flere ganger. Ved intakt og hel hud er det ingen risiko, men du skriver du har sprekker i huden. Jeg tror likevel risikoen for at du er blitt smittet er veldig liten, selv om pasienten skulle ha en sykdom som overføres ved blodsmitte. Jeg siterer fra NEL:

  • Smitterisikoen ved sikker eksposisjon for hepatitt B og hepatitt C er henholdsvis 5-20% og 5%, og risikoen for hiv-smitte er mindre enn 1%
  • Smitterisikoen ved den enkelte uhellsepisoden er derfor meget liten, men de potensielt alvorlige konsekvensene tilsier at slike uhell må tas på alvor
  • http://legehandboka....lging-1004.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy