Jump to content
Sykepleiediskusjon

Organisering av alt pensumet


Guest Tg1

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har begynt på 1.året sykepleie og ser at det er mye pensum som skal leses frem til eksamen i desember.

Jeg har ikke studeret før og lurer på om andre her har erfaring på hva som lønner seg i forhold til lesing av pensum. Jeg skjønnner at hvis jeg skal lese det pensum som er satt opp forran hver forelesning blir det langen dager for å si det slik. Men er det lurt å lese fra siden til siden i Anatomiboka før forelesing for så å gjøre oppgaver osv etter på?

 

Eller hva er tidliger studenters erfaring med tanke på studieteknikk og planlegging for å komme greit igjen alt?

Link to comment
Share on other sites

Nå i begynnelsen så føler man ofte at alt er veldig overveldende og man aner ikke hvilke fag og pensum man skal prioritere. Du skal forstå hele pensum ja, men mye av det trenger du ikke lese for å forstå og kunne.

Ta det helt med ro i begynnelsen, dette faller på plass for deg etterhvert som undervisningen starter.

Jeg følte mye av pensum var bare oppslagsverk til oppgaveskriving og små gruppearbeid. Og mange av de var lett å få lånt på biblioteket den dagen den er aktuell.

 

De bøkene det lønner seg å lese fra perm til perm uansett er nok din skoles bøker for grunnleggende sykepleie, de aktuelle kapittelene i mikrobiologiboken og hele anatomi boken.

Ellers er resten litt mer ettersom hva du trenger til oppgaver og ulike undervisninger o.l.

Å kjøpe de overnevnte som en start, og prøve å lese de aktuelle kapitellene i dem før hver forelesning i de fagene har fått hyppig anbefaling fra flere studenter.

Omså bare skumlese. Se på kapittelet. Få oversikt over hva forelesningen blir å handle om :) DET HJELPER! De fleste får mye større utbytte av undervisningen på denne måten.

 

Husk ingen kan kreve mer av deg enn ditt beste :D

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også første års student. Vi får noen ganger PP-presentasjonene på Fronter på forhånd av forelesningen. Pleier å printe ut denne og notere på den, så slipper man skrive alt som står der, men samtidig får man ned mer info mens det blir snakket. Mye enklere å få med seg hva foreleseren snakker om (prøvde å bare notere i starten, endte opp med skrivekrampe og nesten ikke noe mer informasjon av det som ble sagt fordi jeg var så opptatt med å skrive.

Anatomien tror jeg man må ha tunga beint i munnen for å henge med på. Vi starta med cella og jobba oss videre opp mot organene..Nå når vi har begynt med organene, skjønner jeg lettere kapittelet om cellen fordi jeg kan sette det i "praksis" det som står i det kapittelet:) Hvis det er ting jeg ikke skjønner fra bøkene, gjerna anatomien, søker jeg litt på nett, og ser i andre bøker knyttet til faget.

Og som Hige sier, les før forelesning, prøv å ligg i forkant å vær forberedt, da lærer man mye mer på forelesning (min lille erfaring så langt) :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy