Guest Nina Posted September 26, 2012 Report Share Posted September 26, 2012 Er det fare for aspirasjonspneumoni hvis en gir sondemat i pej sonde og samtidig gir inhalasjoner? eller er det best å stenge sondemat før inhalasjoner? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Litago Posted September 27, 2012 Report Share Posted September 27, 2012 Jeg antar du mener PEG-sonde? Sonden skal, om den er riktig plassert, ligge i magesekken. Ergo er det ingen fare for aspirasjonspneumoni om man bruker inhalasjonsmedisiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nina Posted September 27, 2012 Report Share Posted September 27, 2012 Takk for svaret. Jeg mente Pej sonde ( perkutan endoskopisk jejunostomi). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Litago Posted September 27, 2012 Report Share Posted September 27, 2012 Aha, beklager at jeg misforsto. Har ikke vært borti pej-sonde i praksis. Men den ligger vel lengre ned i systemet, i selve tarmen, så vil tro at faren for aspirasjon ikke er enda lavere enn med peg? Hvorfor tenker du at det er fare for aspirasjonspneumoni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nina Posted September 28, 2012 Report Share Posted September 28, 2012 Vet ikke helt, er student og usikker med tusen spørsmål........ Forresten hvorfor skal en sitte med opphevet overkropp under mating med PEG/PEJ sonde. Sonden liigger jo magen, hvordan kan en da aspirere i lungene. Forstår ikke helt. Noen som kan forklare på en god måte?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
santi Posted September 30, 2012 Report Share Posted September 30, 2012 Fordi lukkemuskelen mellom mage og spiserør ofte blir litt svakere når den ikke blir brukt, og dermed kan maten gå lettere fra magesekken og opp i spiserøret Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.