Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleierstudie, studieplass?


Guest Vordende sykepleierstudent

Recommended Posts

Guest Vordende sykepleierstudent

Hei alle sammen!

 

Jeg har tenkt å søke meg inn på sykepleier til neste år og spekulerer i det vide og det brede om hvilket studiested jeg skal velge. Har sett på poenggrenser og har mulighet til å velge relativt fritt. Jeg kommer selv fra N-Trøndelag og har hørt mye pent om Hint, dog det kanskje ikke frister så innmari mye å bo i Namsos eller Levanger :P

 

Har dere noen anbefalinger dere som går på skole nå/evt. andre som har noen synspunkter? Jeg vil helst unngå de store plassene, Trondheim, Bergen og Oslo siden det er disse plassene som er dyrest og bo, jeg vil så langt som det går, jobbe minst mulig for å fokusere på skolen ^_^

 

Har tenkt på Bodø, Namsos, Levanger, Hedmark..

Ja, det er rett og slett altfor mange å velge mellom :ph34r:

 

Svært takknemlig for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Er du åpen for mesteparten av landet, men ikke øbsker Oslo, Bergen og Trondheim vil jeg foreslå Gjøvik.

Skolen i Gjøvik har et simuleringssenter av veldig høy kvalitet som er annerkjent rundt om i verden, og vil gi deg gode kunnskaper om å knytte teori opp mot praksis, utenom praksisperioden. Dette er hvertfall min erfaring. Du kan lese mer om den her: http://www.hig.no/simsenter/simuleringssenteret

 

Selve studiet synes jeg holder en høy standard. Det sies at sykepleievitnemål fra HiG er ettertraktet, dette skal ikke jeg bekrefte eller avkrefte, men det er det lærere forteller oss (senest i går kveld på det årlige kvalitetsseminaret). Har også fått høre det fra ansatte på jobben. Det er et godt faglig miljø på skolen, og foreleserne våre er meget kunnskapsrike, vennlige og åpne for spørsmål og diskusjoner.

 

Praksisen her er satt opp slik at vi i første år har sykehjemspraksis (her kan man være i praksis i hele Oppland fylke), i andre år har vi medisinsk, psykiatrisk og kirurgisk praksis (dvs. at andre studieenhet strekker seg fra august til august), og i det tredje har vi hjemmetjenestepraksis. I tredje året er det også en del som reiser utenlands, og sykepleien ved HiG har utvekslingsavtaler med bl.a. skole i Namibia, Tsjekkia, Belgia, Island, Danmark, Sverige og Finland.

 

Gjøvik er en relativt liten studieby, og med sine 2889 studenter burde det ikke bli for vanskelig å bli kjent med andre. Jeg kom fra NTNU til HiG og opplever sistnevnte som en mer sosial skole enn førstnevnte. Du kommer deg til Oslo på en to timers tid, og det går buss og tog dit, bussen stopper opå Gardermoen dersom du skal ut og fly. Boligmarkedet her er ... okay? Jeg har ikke hatt problemer med å finne bosted, verken fra studentsamskipnaden eller privat, men jeg kjenner andre som har måtte lett litt ekstra. Skulle du velge Gjøvik, anbefaler jeg deg å vurdere studentbyene Nordbyen eller Kallerud. Kallerud er nærmest skolen, Nordbyen er nærmest sykehuset, og Nordbyen er nyoppusset og holder høy standard.

 

Er det noe mer du skulle lure på, så send bare en melding. Aller mest håper jeg at du blir å finne på åpningsseremonien i Gjøvik neste august. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for grundig og informativt svar!

Dette så jo veldig bra ut.

Skal så absolutt ha Gjøvik i tankene. Det er jo klart at det er viktig å sitte igjen med papirer fra en skole som er ettertraktet og som gir trygge og dyktige sykepleiere. Har også tenkt mye og lest mye om dette med praksis og hvor viktig det er at man faktisk praksisen man skal ha, det er jo ikke alle plasser dette oppfylles :(

 

Igjen, tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy