Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kreft og ernæring


Ida

Recommended Posts

Jeg skal skrive et fagnotat om dette:

 

Ole Hansen (født 1950) ligger i korridoren på medisinsk avdeling. Han er diagnostisert med

cancer prostata, og har poliklinisk oppfølging. Han ble lagt inn på grunn av nedsatt

allmenntilstand.

 

Han er avkreftet og er stort sett sengeliggende. Han har dårlig matlyst og får i seg lite drikke.

Han kjennes hard ut over magen og har ikke hatt avføring på lang tid. Han har permanent

blærekateter. Det kommer lite urin i posen og urinen er mørk og konsentrert.

 

 

Vil poliklinisk opfølging si at han er ferdig behandlet, eller at han har kreft.

Tenker å skrive om ernæring til kreftpasienter, men det blir litt dumt hvis han er ferdig behandlet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det tror jeg ikke det er... men det virker som om han er veldig obstipert og det kan bli livstruende, og han har for lite væske også, siden det kommer så lite urin. For lite væske gir lavt blodtrykk, som igjen gir langsom blodstrøm, som igjen øker sjansen for blodpropp(tromber) osv.. Men det med væske kommer jo inn under ernæring det også :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Fagnotat virker på meg som en "artikkel".

Man beskriver, gjør rede for, systematiserere, reflekterer over, vurderer og integrerer kunnskap...

 

Ja han er en komplisert pasient.

Vi skal identifisere to av hans problemer, og deretter vurdere ett av problemene og forslå tiltak til det.

Siden vi skal ha minst 2 oppgaver i mappen har jeg valgt å skrive om ernæring siden jeg har skreet om obstipajon i en annen oppgave.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da vet jeg hva et fagnotat er :unsure: Takk for det.

 

Hvis jeg skulle identifisert to av problemene hans ville jeg tatt med obstipasjonen også, for det er viktig at du viser at du "ser" akkurat denne pasienten, og så ville jeg som du gjør gått videre med ernæring. Siden denne pasienten sikkert er vanskelig å få til å spise, så få med at det er viktig med mat med stor næringstetthet, det vil si at det er mye næring i lite mat, og så ville jeg tatt med viktigheten av væske for å unngå at han blir obstipert på nytt. Linfrø, svisker er også bra, og det gjelder å prøve å unngå å begynne med avføringsmidler, fordi dette trekker væske fra tarmen. muig du visste dette fra før, men jeg liker å få tips ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar imot alle tips med stor takknemlighet jeg : )

 

Jeg skal identifisere problemene med obstipasjon og inntak av mat. Siden han da får kreftbehandling tenkte jeg at det kan være fint å skrive ( og dermed lære mer) om ernæring hos kretpasienter.

 

Synes det er en kjempespennende oppgave, er veldig interessert i kreft, så suger til meg alt jeg få av tips og innspill til oppgaven.!!

Link to comment
Share on other sites

Du tror ikke det er dumt å si at han er obstipert i identifiseringen? Det står jo ikke at han er det, men synes det er dumt å skrive : " Han er hard over magen, noe som kan tyde på obstipasjon". Da er det vel bedre å skrie " Han er obstipert på grunn av lite væskeinntak, immobilitet og dårlig ernæring" ??

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen ;)

 

Jeg hadde ikke skrevet at han er obstopert, men at det kan tyde på at han er det. Jeg pleier aldri å være så bastant med påstander, fordi det kan jo hende at det er acitesvæske pga kreften, eller det kan være at kreften har spredd seg osv. Det kan med andre ord være at det er noe annet enn obstipasjon, men mest sannsynlig er det obstipasjon. Du bør ikke formulere det som en påstand, fordi da må du også ha en begrunnelse, og du vet jo ikke med sikkerhet at han er immobil når han er hejmme, for det står det ikke noe om i oppgaven.. Vanskelig dette her, og det er lett å gå i fella med påstander. Så mitt råd er å aldri påstå noe du ikke med sikkerhet har dekning for :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Åkei... Da skal jeg omformulere meg i identifiseringen. Regner med at når man er 1.årsstudent så forventes det ikke at vi skal se alle sammenhenger ( at kreften har spredd seg, acitesvæske).

 

Takk for hjelp ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen ;)

 

Hvis du har noen sykdomslærebøker, eller det syke og det friske mennesket, så tipper jeg det står der. Det er vanlig å få det ved kreft i underlivet, lever, og ved langtkommen gulsott. Acitesvæske er kun i buken. Væskeansamlinger andre steder i kroppen har andre navn... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy