Jump to content
Sykepleiediskusjon

Referering (sliter)


NakedEye

Recommended Posts

Hei!

 

Når jeg har referert til PPS, har jeg gjort det slik:

 

I tekst:

Hos pasienten i denne situasjonen skulle væsken gå med litt hastighet, men siden Ringer er en tynn væske, mente sykepleieren som veiledet meg at det holdt med rosa nål. Denne kan gi 54 ml/min, og er 1,1 mm tykk. Hun skulle dessuten raskt opp til operasjon, og de ville legge inn en større nål der om det skulle være behov for det. Dette behovet kunne dukket opp om det hadde vært nødvendig å tilføre henne blod. I følge PPS vil nåler som er mindre enn 1.1 kunne føre til at blodcellene hemolyserer.

 

 

 

Litteraturliste

PPS – Praktiske prosedyrer i Sykepleietjenesten (2009) Venekateter [online] Tilgjengelig fra:

Fronter [lastet ned 20. mai 2009].

 

 

Med Fronter menes den internettløsningen skolen bruker. Der vi leverer oppgaver osv.... Vet ikke om dere bruker dette, eller noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Men er det "godkjent" å henvise til PPS?

 

Jeg skulle henvise til en prosedyre som lå på intranettet til sykehuset jeg jobber, det fikk jeg ikke lov til av lærere på skolen (spurte et par stk).

Det var fordi prosedyren var sykehusets "eiendom", og jeg kunne ikke bruke det uten å søke om godkjennelse fikk jeg beskjed om.

 

I tillegg kunne jeg ikke henvise til noe som lå på sykehusets intranett, fordi da kan ikke den læreren som skal rette oppgaven komme inn på linken uten å være på sykehuset og ha bruker på nettet der. -Det gjelder sikkert dersom du henviser til fronter også. Den må finnes på Internett et sted slik at læreren bare kan trykke på linken og finne den. Evt kan du printe ut/scanne prosedyren og legge den som vedlegg da...

Link to comment
Share on other sites

Vi får henvise til PPS, fordi alle lærere har tilgang til dette gjennom fronter. Det samme gjelder mange av de forskningsartikler som man må ha spesiell tilgang for å finne, eksempelvis gjennom Medline.

 

Mulig andre skoler tolker dette forskjellig, men det er i alle fall slik det fungerer der jeg går (HiNT). Og de er jo faktisk kjent for å være rimelig strikt på korrekt henvisning og litteraturliste...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy