Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan få bruker til å føle glede over sosialt samvær?


Kristin

Recommended Posts

Hei!

Jeg har skrevet en pedagogisk sykepleieplan til en bruker jeg har møtt i sykehjemspraksis. Et mål er at hun skal finne mening og glede med sosialt samvær, men sliter med tiltak her.

 

Til nå har jeg bare kommet opp med disse to:

 

- Sykepleier motiverer og oppmuntrer bruker til å innta alle måltid i dagligstuen

- Sykepleier kartlegger hvilke aktiviteter bruker finner mening med

 

Har dere erfarne sykepleiere/-studenter noen forslag? Alt mottas med stooor takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ofte kaffestunden er den beste sosiale settingen på sykehjem - da sitter man gjerne sundt litt mindre bord og kan prate. Viktig å "styre" samtalen inn på koselige ting, og samtaleemnene må være tilpasset interessene. Mat er et bra tema hos oss, spesielt gamle lokale mattradisjoner. Våre brukere er også interessert i nyheter, så å lese avisen sammen kan gi fine diskusjoner. Kartlegg sosiale ressurser og finn tiltak derfra - f.eks : Beboer er interessert i matlaging - sykepleier tar med gammel kokebok til inspirasjon for samtale - beboer kan delta/være tilstede på kjøkken ved matlaging.

 

For ikke lenge siden satt vi slik rundt kaffebordet og snakket om det å ha dameklubb og hvilke kaker de brukte å lage - og en av damene fortalte om sin spesialitet "oppnedkake". Dagen etter laget vi en slik kake til kaffematen - og bruker var med og instruerte oss på kjøkkenet. En god sosial setting som både gav minner og selvtillit til pasienten :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy