Kristin Posted June 13, 2009 Report Share Posted June 13, 2009 Hei! Jeg har skrevet en pedagogisk sykepleieplan til en bruker jeg har møtt i sykehjemspraksis. Et mål er at hun skal finne mening og glede med sosialt samvær, men sliter med tiltak her. Til nå har jeg bare kommet opp med disse to: - Sykepleier motiverer og oppmuntrer bruker til å innta alle måltid i dagligstuen - Sykepleier kartlegger hvilke aktiviteter bruker finner mening med Har dere erfarne sykepleiere/-studenter noen forslag? Alt mottas med stooor takk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykeplinda Posted June 14, 2009 Report Share Posted June 14, 2009 Jeg synes ofte kaffestunden er den beste sosiale settingen på sykehjem - da sitter man gjerne sundt litt mindre bord og kan prate. Viktig å "styre" samtalen inn på koselige ting, og samtaleemnene må være tilpasset interessene. Mat er et bra tema hos oss, spesielt gamle lokale mattradisjoner. Våre brukere er også interessert i nyheter, så å lese avisen sammen kan gi fine diskusjoner. Kartlegg sosiale ressurser og finn tiltak derfra - f.eks : Beboer er interessert i matlaging - sykepleier tar med gammel kokebok til inspirasjon for samtale - beboer kan delta/være tilstede på kjøkken ved matlaging. For ikke lenge siden satt vi slik rundt kaffebordet og snakket om det å ha dameklubb og hvilke kaker de brukte å lage - og en av damene fortalte om sin spesialitet "oppnedkake". Dagen etter laget vi en slik kake til kaffematen - og bruker var med og instruerte oss på kjøkkenet. En god sosial setting som både gav minner og selvtillit til pasienten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristin Posted June 14, 2009 Author Report Share Posted June 14, 2009 Takk for tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.