Jump to content
Sykepleiediskusjon

Utnyttelse?


Sissel

Recommended Posts

Jeg har ikke vært sykepleier så lenge, nærmer seg et halvt år. Jeg jobber på en ganske travel avdeling der de sliter hvis noen blir syke en dag.

 

I det siste har jeg begynt å føle meg utnyttet av jobben min. Turnusen er kjempetung, har f.eks kun èn fridag etter 3 nattevakter, og skal jobbe julaften for 2.året på rad. Kjenner meg utbrent allerede og det er ikke bra da jeg etter planen skal bli gammel i dette yrket. Har ikke slitt meg gjennom 3 harde skoleår for ingenting. Vurderer sterkt å skifte jobb for tiden, orker ikke å bli værende der jeg er nå. Hver vakt er et eneste stress-scenario som jeg sliter med å komme meg gjennom. Selv om jeg føler det så sterkt så tør jeg ikke ta det opp med sjefen, føler jeg syter og er lat om jeg gjør det. :(

 

Noen i samme situasjon eller som har vært i samme situasjon?

Link to comment
Share on other sites

Er i samme situasjon som deg. Overbelegg med pasienter hver dag, og underbemanning av sykepleiere. Grunnbemanningen er for dårlig i utgangspunktet, og ingen orker å ta ekstravakter når det er så travelt på jobb. Vi sender avvik på alt som ikke blir gjort osv pga dårlig bemanning, og ledelsen er klar over det, men ingenting blir gjort. Blir helt utslitt på jobb, og orker ingenting på fritiden. Kjenner at dette ikke er en avdeling jeg kan jobbe i flere år på, man blir jo utbrent av et slikt tempo -og dårlig ledelse. Nå har jeg rett og slett begynt å søke på sykepleierstillinger på andre avdelinger, men vil ikke si til leder at jeg tenker å slutte før jeg faktisk har noe annet å gå til. (det er jo ikke sikkert jeg får et tilbud med det første)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert hørt det før, men prøv å snakke med leder, og si at du tenker på å slutte fordi det er for hardt, noe som da vil gjøre belastningen større på de som blir igjen. Kanskje vil det bli litt bedre, ihvertfall en stund? Eller om flere går sammen og klager til høyere hold? For de vil jo ikke miste sykepleierne sine. Men biter alle det bare i seg tror jo ofte de som sitter på toppen at alt bare er bra, og vi bare knekker sammen til slutt

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy