Jump to content
Sykepleiediskusjon

Svare på vanskelige spm.


Recommended Posts

Hei!

 

Er 1.års student på sykepleien og må bare få sagt det, jeg stortrives!! :D

 

Jeg hadde min første praksis på eldrehjem og fikk en del vanskelige spm. Det handlet om eldre mennesker som gruet seg til jul, gruet seg til døden. Hva svarer en uerfaren student til et eldre mennesker som ønsker å prate om døden?

 

Har også fått jobb på sykehus ved siden av studiet, på medisinsk avdeling :D

Der også føler jeg at det er en del spm, spesielt fra eldre mennesker. Jeg opplever ofte at de eldre mennene blir ubehagelige... De vil gjerne stryke meg på kinnet og kalle meg "jenta si".. Jeg er usikker på om dette er normalt for disse menneskene, men jeg opplevde ikke det på eldrehjemmet ihvertfall. Skjønner at det er forskjell på person til person.

 

En annen gang skulle jeg hjelp en eldre mann med å bruke urinflaske. Jeg har prøvd å google for å finne et medisinsk ord for denne tilstanden, men har ikke funnet noe.. Penisen hadde trekt seg opp i pungen og mannen slet med å få den .... "ut" for å gå på do.. Dette var veldig ubehagelig for han og han sa at han skjemtes og det var ekkelt. Jeg stod der som et lite spørsmålstegn og ...... sa ingentiEdit, jeg innser i ettertid at dette var dumt av meg..

For jeg fokuserte på noe annet for å vise pasienten at jeg ikke stod og glodde på han. Jeg håper han oppfattet det som jeg ikke hørte hva han sa..?

 

 

Hva sier man til pasienter som lurer på livets mysterier? Døden, bekymringer, tanker, følelser..

Link to comment
Share on other sites

Så bra å lese at du trives :)

 

Dette er et vanskelig tema. Er ikke lett å vite hva man skal svare, selv om man har vært i gamet en stund. Men det viktigeste er ikke hva du sier, men at du setter deg ned, viser du har tid og lytter til hva pasienten har på hjertet. Min erfaring er at det er det viktigste for dem, for vi kan ikke gi dem noe svar på tankene deres, de trenger som oftest bare noen som er der og lytter, kanskje det får dem til å føle seg lettere etterpå.

 

Lykke til videre med studiet :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy