Jump to content
Sykepleiediskusjon

Urinretensjon


Betty89

Recommended Posts

Under operasjonen skades ureter, noe som påfører pasienten mye smerte ved vannlating. Gjentatte kateteriseringer er nødvendig, da det oppstår urinretensjon hos pasienten.

 

Hvilke observasjoner vil du gjøre?

 

 

(synes den var litt vanskelig jeg) Jeg kom bare på å observere urinmengden og kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Under operasjonen skades ureter, noe som påfører pasienten mye smerte ved vannlating. Gjentatte kateteriseringer er nødvendig, da det oppstår urinretensjon hos pasienten.

 

Hvilke observasjoner vil du gjøre?

 

 

(synes den var litt vanskelig jeg) Jeg kom bare på å observere urinmengden og kvaliteten.

 

- Det er viktig at blæren ikke blir for full, slik at den mister evnen til å trekke seg sammen.

- Etter vannlatning bør pasienten blærescannes for å se om han har resturin, og evt kateterisers dersom det er større mengder igjen i blæren (Det bestemmes individuelt hvor mye urin som skal til før man må kateterisere)

- Kan det være at gjentatte kateteriseringer skaper mer irritasjon på en allerede skadet ureter? Bør det legges inn permanent kateter inntil ureter er i orden?

- Ta urinprøve siden resturin kan føre til infeksjoner: Stix først, sende til dyrkning om utslag

- Oppfordre pasienten til å drikke. Mange pasienter tror at det løser problemene dersom de drikker lite, slik at de slipper å late vannet i det hele tatt.

- Tilrettelegg miljøet slik at det blir lettere for pasienten å late vannet og få tømt blæren på normalt vis

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy