Jump to content
Sykepleiediskusjon

eldre!


Karina

Recommended Posts

og korleis kan du konkret komunisere med en eldre person med ulike problemer i sanseapperatet.

 

 

Hei Karina!

 

Det kommer jo helt an på vilken sensorisk dysfunksjon det er snakk om; ved nedsatt hørsel kan du jo tenke deg at det er viktig å redusere støy og forstyrrelser i miljøet, spesielt under kommunikasjon. Sørge for at pasienten faktisk ser deg og munnen din når du snakker. snakke tydelig og kongruent, være bevisst på kroppsspråket ditt, berøring, gode lysforhold osv. osv. osv.

 

Hvis du er sykepleierstudent er alle de tingene du spør om basisspørsmål som du i løpet av studiet skal kunne svare på uten problemer. Eldre møter man over alt i helse-Norge og man må være forberedt på å kunne ivareta dem på best mulig måte. Ulike bøker brukes rundt omkring men jeg kan anbefale "Geriatrisk Sykepleie" av Kirkevold, Brodtkorb og Ranhoff. Her vil du fine svar på spørsmålene dine, samt få et godt grunnlag for forståelse av og pleie av eldre.

 

Hilsen Vårin.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Noen spørsmål eg lurer på i forhold til eldre! fint om noen har gode erfaringer rundt d tema!:unsure:

eg lurer på

Hvilken aldersgruppe refereres det til når eldre omtales?

 

Eldre regnes vel de over 65 år, men gamle er de over 80. Men det er vel ingen klare definisjoner på hva som er eldre. Jeg prøvde å gå inn På WHO sine sider, men fant ingen egentlig definisjon. Det ble mer diskutert at dette er individuelt og kulturelt.

Videre har heller ikke geriatrien klart definerte aldergrupper, men de behandler sjeldent noen under 65 år og de fleste vil være over 80 år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy