Jump to content
Sykepleiediskusjon

obstipasjon og hjertepas


gunn

Recommended Posts

Jeg kopierer fra wikipedia :)

Nervus vagus er den tiende hjernenerve. «Innvollsnerven», nervus vagus, følger de store blodårene på halsen, går gjennom brysthulen og til innvollsorganene. Den leder motoriske impulser til luftveier, hjerte, svelg, spiserør, magesekk og størstedelen av tarmen og sensoriske impulser fra de samme organene og fra deler av det ytre øre, sekretoriske impulser til kjertlene i luftveier og fordøyelseskanal, samt smaksimpulser fra strupelokket. Irritasjon av nervus vagus utløser reflekser som brekning, hoste, forandring av bevegelse og sekresjon i fordøyelses- og respirasjonsveier, av blodtrykk og hjerteaksjon.

 

Altså, ved stimulering av nervus vagus kan man blant annet få problemer med blant annet puls og blodtrykk, som kan være farlig når man har hjerteproblemer. Stimulering av nervus vagus skjer blant annet ved avføring. Vil tippe at det er ekstra stor stimulering når man får klyster....?

 

Husker selv når jeg var i medisinsk praksis at det var flere pasienter som kom inn pga forstoppelse og hjerteproblemer... Utrolig dumt at det må gå så langt at pasienten må legges inn for å få tømt seg :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Feline, det blr en ekstra stimulering av nervus vagus når man gir klyster. Man risikerer derfot å utløse en vasovagal reaksjon som kan være farlig for hjertepasienter. Det er nok derfor de blir de innlagt på sykehus for tømming.

 

En vasovagal reaksjon vil kunne gi bevissthetstap som innledes med svimmelhet, svartning for øynene og blekhet. Pasienten vil få svak puls, bradykardi og blodtrykksfall og kvalme.

Jeg har opplevd dette flere ganger når jeg har satt klyx på pasienter. Det er viktig å vite at også plukking for avføring kan utløse en slik reaksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan ikke det samme skje ved nedleggelse av ernæringssonde? Dette lærer vi iallefall ved Universitetet i Stavanger :) Noen som har erfaring med det?

 

Ja det stemmer, når noe berører oropharynx får man brekningsfornemmelser og da kan pasienten få blodtrykksfall og bradykardi pga vasovagale reaksjoner. Jeg har aldri opplevd dette i praksis, men så har jeg satt mye oftere klyster enn jeg har lagt ned sonder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest Nina Eek Sletten

Kan obstipasjon gi blodtrykksfall hos eldre? Jeg utdanner meg nå til Helsefagarbeider og har ekstra vakter på et sykehjem.

 

På forhånd takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.student

Kan obstipasjon gi blodtrykksfall hos eldre? Jeg utdanner meg nå til Helsefagarbeider og har ekstra vakter på et sykehjem.

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

Selve tømmingen ved obstipasjon kan gi såkalt "miksjonssynkope". Det vil si en vasovagal (en refleks) reaksjon som følge av avføring eller urinering ved stimulering av en nerve (nervus vagus). Ved obstipasjon kan en ofte oppleve utspilt abdomen, reduserte tarmlyder, magesmerter, fravær av avføring på flere dager og så diaré (obstipasjonsdiaré). Pasienten kan også føle seg obstipert, eller plutselig tap av matlyst.

 

Eldre er særlig utsatt grunnet høyt inntak av smertestillende og andre medikamenter som virker dempende på tarmens motilitet (bevegelse). Videre sitter eldre ofte mye i ro og får derfor ikke stimulert tarmen gjennom aktivitet. Eldre er ofte dehydrert hvilket vil føre til forstoppelse ved høyt fiberinntak.

 

Lykke til!

Hilsen sykepleierstudent :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy