Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kirurgisk praksis og fagnotat


Ida

Recommended Posts

Del inn oppgaven i pre-, per- og postoperativ sykepleie.

Under pre ville jeg skrevet om ulike observasjoner og forberedelser som gjøres før operasjonen: fasting, barbering, klyx, dusjing osv. Har pasienten tilleggsdiagnoser som gjør noen av forberedelsene ekstra spesielle, så skriv litt mer utdypende om det. F.eks om pasienten har diabetes ift fasting e.l.

Den peroperative delen blir den korteste delen siden du her bare er med som observatør. Skriv om ulike anestesiformer, hvilken type anestesi din pasient får, hva som er anestesisykepleires oppgaver og operasjonssykepleiers oppgaver i den peroperative fasen. Gi også en kort oppsummering av hva som ble gjort under selve operasjonen.

Under postoperativ sykepleie skriver du om alle observasjoner o.l. som gjøres etter operasjonen. Her kan det være nyttig å dele inn i underpunkter etter funskjonsområder: sirkulasjon, ernæring, eliminasjon, aktivitet og hvile osv.

Hele tiden må du beskrive (og begrunne med litteratur) hvorfor de ulike tiltakene gjøres; Hvorfor må pasienten faste før operasjon, hvorfor bør magen være tom, hvorfor må operasjonsområdet barberes, hvorfor fikk pasinenten spinal bedøvelse istedenfor narkose, hvorfor måler man blodtrykket etter operasjonen osvosv :)

 

Håper dette hjalp litt, det var ihvertfall slik jeg la opp min oppgave da jeg skrev fagnotat i kirurgisk praksis -og det ble ihvertfall nok å skrive om! :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk forresten beskjed av læreren om å skrive "alt" som er vanlig å gjøre ifb med en operasjon, selv om det ikke ble gjort med akkurat min pasient. F.eks fikk ikke min pasient klyx, men jeg måtte nevne det "som en mulighet" at jeg visste hvorfor og i hvilke situasjoner det ble brukt f.eks.. Derfor blir det veldig mye å skrive om, når du skal ta med alt som er generelt for en operasjon, og i tillegg alt som er spesielt for din pasient.. Men dette var slik vi gjorde det, vet jo ikke om dere skal skrive like mye eller legge det opp på samme måten :)

 

Et tips er å se i Almås sine bøker klinisk sykepleie 1 og 2 (husker ikke hvilken av de to), der er det kapitler som tar for seg det kirurgiske forløpet, og det er skrevet ganske oversiktlig hvilke observasjoner som skal gjøres :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy