Jump to content
Sykepleiediskusjon

medikament


Recommended Posts

Hei igjen.....

 

Holder på med reg... men lurer igjen på noen. vedr. fortynning. utregning går greit... men da spør de f. eks etter hvor mye (NAC1 9 MG/ML) skal tilsettes

blir jeg usikker på om jeg skal trekke fra eller plusse på...eller ikke gjøre noe...

 

Noen som har gode råd for hvordan jeg skal kunne lese dette ?

 

På forhånd tusen takk.

Link to comment
Share on other sites

Trekke fra.....

 

F.eks i oppgaven at du skal gjøre om 1ml morfin (V1) i styrke 10mg/ml (S2) til 10 ml (V2) i styrke 1 mg/ml (S2), og de spør etter hvor mange ml NaCl som skal tilsettes, blir ikke svaret 10 ml, men 9, altså du trekker fra:

10 (V2)

-1 (V1)

= 9 ml

Link to comment
Share on other sites

Trekke fra.....

 

F.eks i oppgaven at du skal gjøre om 1ml morfin (V1) i styrke 10mg/ml (S2) til 10 ml (V2) i styrke 1 mg/ml (S2), og de spør etter hvor mange ml NaCl som skal tilsettes, blir ikke svaret 10 ml, men 9, altså du trekker fra:

10 (V2)

-1 (V1)

= 9 ml

 

hei, takk for svar... fremdelse noe usikker på når jeg skal trekke fra eller plusse på... vi skal plusse på mengden får de spør etter styrke i fortynning ?

 

konsentrat fortynning

mg 10 10

 

mg/ml 5 0,5

 

ml 2 20

 

20-2 = 18 her spør de etter mengden som skal tilsettes... og har skjønt at da skal vi trekke fra.. Stemmer det som jeg har skrevet ?????

Link to comment
Share on other sites

hei, takk for svar... fremdelse noe usikker på når jeg skal trekke fra eller plusse på... vi skal plusse på mengden får de spør etter styrke i fortynning ?

 

konsentrat fortynning

mg 10 10

 

mg/ml 5 0,5

 

ml 2 20

 

20-2 = 18 her spør de etter mengden som skal tilsettes... og har skjønt at da skal vi trekke fra.. Stemmer det som jeg har skrevet ?????

 

20 ml er den totale mengden (hele oppløsningen). 2 ml er konsentratet (virkestoffet som du skal blande ut til en fortynning). Dersom de spør hvor mye (f.eks NaCl) som skal tilsettes må du trekke konsentratet fra den totale mengden. Alså 20ml-2ml= 18ml. Eller på en annen måte: hvis du tenker at du har 2 ml av konsentratet og har regnet ut at det blir 20 ml tilsammen, så blir det differansen (20ml-2ml=18ml) du må tilsette.

 

Håper du skjønte det! :)

Link to comment
Share on other sites

20 ml er den totale mengden (hele oppløsningen). 2 ml er konsentratet (virkestoffet som du skal blande ut til en fortynning). Dersom de spør hvor mye (f.eks NaCl) som skal tilsettes må du trekke konsentratet fra den totale mengden. Alså 20ml-2ml= 18ml. Eller på en annen måte: hvis du tenker at du har 2 ml av konsentratet og har regnet ut at det blir 20 ml tilsammen, så blir det differansen (20ml-2ml=18ml) du må tilsette.

 

Håper du skjønte det! :)

 

 

takker

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei! Noen kan hjelpe meg med dette:

 

Ketogan til smertelindring har styrke 5mg/ml. Du ønsker en styrke på 1 mg/ml til i.v administrering og fortynner med Natriumklorid 9 mg/ml. Hvor mange ml Natriumklorid 9 mg/ml tilsetter du til 1 ml Ketogan 5 mg/mi for å få ønsket styrke?

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy