Jump to content
Sykepleiediskusjon

gastro og blodtransfusjon


Randianvik

Recommended Posts

En pasient må være adekvat for å komme til gastroskopi sant? Altså da få det eventuelle blodet transfusert før han kan komme på gastroskopi?

 

Og en annen ting, jeg leser at man kan gi NaCl 0,9% mens det gis SAG, må han få det samtidig, eller er det bar lurt?

Og så ser jeg at man ikke skal gi Ringer santigi fordi det kan koagulere, hvorfor koagulerer det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønte ikke helt de to første spørsmåla, men angående ringer så kan det som sagt ikke gis sammen med SAG (eller meds i det hele tatt). Jeg er litt usikker, men tror det er fordi ringer inneholder kalsium som binder seg til noe i blodet og gjør at det koagulerer. Jeg har hørt det går an å bruke en veneflon på andre hånden i stedet, og gi blod på den ene siden og ringer på den andre...?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En pasient trenger ikke være adekvat for å gjennomføre en gastroscopiundersøkelse. Hvis pasienten er urolig eller aggitert kan h*n sederes med midazolam enten under eller før undersøkelsen. Om det er i tvil om pasienten er i stand til å gjennomføre undersøkelsen kan den gjennomføres i narkose.

 

Det er de færreste gastroscopipasientene som trenger SAG. Husk at de fleste gastroscopiene er polikliniske og er planlagt i lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy