Jump to content
Sykepleiediskusjon

Behandling av angst, depresjon og psykose hos en alzheimer pasient.


Cathrine

Recommended Posts

Jeg har en pårørende med alzheimer som nå er på sykehjem. Hun plages av periodevis angst, depresjon og psykose.

Jeg vet at dette er vanlig ved alzheimer og at medikamenter ikke alltid har så god effekt. Jeg lurer likevel på hvordan dere takler slike pasienter og om dere har noen erfaring med å gi de medisiner for dette.

Håper noen kan svare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en pårørende med alzheimer som nå er på sykehjem. Hun plages av periodevis angst, depresjon og psykose.

Jeg vet at dette er vanlig ved alzheimer og at medikamenter ikke alltid har så god effekt. Jeg lurer likevel på hvordan dere takler slike pasienter og om dere har noen erfaring med å gi de medisiner for dette.

Håper noen kan svare.

 

Det absolutt viktigste er, etter min mening, at pasienten omgås pleiepersonell som har evnen til å samarbeide, utvikle gode oppdaterte pleieplaner og som er løsningsorienterte.

 

Stikkordet i behandlingen er miljøterapi, og da gjerne sammen med andre beboere. Vaffelsteking, musikkterapi, gå tur i sansehagen..for alle har vel sansehage :) ... etc. Unntaket er pasienter med vaskulær frontallappdemens. Disse bør unngå for mange mennesker. 1 til 1 er etter min erfaring det beste. Gode tilpassede miljøtiltak vil som regel dempe angst, depresjon og hallusinasjoner. Siden sykdommen er progredierende med flere faser vil det også være av stor betydning at behandlingen er dynamisk alt etter hvor stort funksjontap pasienten har underveis i forløpet.

 

Vi bruker en del Ebixa, Aricept, Remeron og Risperdal mot AS. SSRI preparater er en selvfølge i behandlingen. Disse blir imidlertid ofte glemt fordi man har lett for å si at angst og depresjon "hører med" til sykdomsforløpet. Tidvis bruker vi også Heminevrin ved stor uro og/eller søvnvansker. Dårlig valg da det som regel "ødelegger" neste dag.

 

Noen tanker i natten :P

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Aricept har hun brukt i 2 år, om de nå har kuttet det ut vet jeg ingen ting om. Men det er vel vanlig å kutte det ut etter hvert er det ikke?

Hun får ikke SSRI, skal jammen høre om de kan gi henne det. Det er jo i hvert fall verdt å prøve om hun ikke får for mange bivirkninger;)

Tror ikke hun har søvnvansker, men virker psykotisk i perioder, altså på dagtid. Gir dere Heminevrin først og fremst ved natturo?

 

Apropos søvnbesvær hos Alzheimerpasienter så jeg i NEL at det anbefales å bruke melatonin. Har dere prøvd det?

 

Jeg siterer:

 

•Melatonin

•Melatonin 2,5 mg daglig er vist å øke varighet av søvn (+ 27 min) og redusere innsovningsfase (- 8 min) i en studie med 15 mnd behandlingstid65Riemersma-van der Lek RF, Swaab DF, Twisk J et al. Effect of Bright Light and Melatonin on Cognitive and Noncognitive Function in Elderly Residents of Group Care Facilities. JAMA 2008; 299: 2642-55. JAMA

(Ib)

•Melatonin førte samtidig til økning av affektive symptomer, men dette var ikke tilfelle dersom pasientene samtidig ble behandlet med dagslyslampe (1000 lux)

•Melatonin anbefales derfor bare sammen med dagslyseksponering (1000 lux)

http://legehandboka.no/geriatri/tilstander...imer-10649.html

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ;)

Sansehage, hva er det?

Aricept har hun brukt i 2 år, om de nå har kuttet det ut vet jeg ingen ting om. Men det er vel vanlig å kutte det ut etter hvert er det ikke?

Hun får ikke SSRI, skal jammen høre om de kan gi henne det. Det er jo i hvert fall verdt å prøve om hun ikke får for mange bivirkninger;)

Tror ikke hun har søvnvansker, men virker psykotisk i perioder, altså på dagtid. Gir dere Heminevrin først og fremst ved natturo?

 

Apropos søvnbesvær hos Alzheimerpasienter så jeg i NEL at det anbefales å bruke melatonin. Har dere prøvd det?

 

Hvis Aricept seponeres så vil pasienten falle tilbake til der han/hun var før behandlingen startet. Hos oss er legen svært tilbakeholden med å seponere Acetylkolinesterasehemmere. Vi behandler heller bivirkningene symptomatisk nettopp fordi pasientene får vesentlig dårligere funksjon uten Aricept.

 

Heminevrin gir vi ved b.la delir og pasienter som er svært urolige over tid. Jeg foretrekker å gi på natta fordi enkelte blir ganske redusert...noe som også er poenget :P Men...miljøtiltak skal være prøvd først :)

 

Melatonin har jeg faktisk brukt selv.Har faktisk ikke prøvd det på pasientene, men skal ta det opp med legen. God idè :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen :P Da prøver jeg å få tak i sykepleier i morgen for å høre hva de gir henne av medisiner.

Sansehage har de forresten ikke, enn så lenge.

Bruker dere sansehagen også om vinteren?

 

Nei ikke om vinteren. Da flytter vi snøen inn og lager snølykter :D Veldig populært og litt søl :)

Ellers prøver vi å ha årstidstemaer inne for at de eldre skal få en følelse av årstidene.

Link to comment
Share on other sites

runegp skrev:

SSRI preparater er en selvfølge i behandlingen. Disse blir imidlertid ofte glemt fordi man har lett for å si at angst og depresjon "hører med" til sykdomsforløpet

 

Mener du at alle alzheimerpasientene deres blir satt på SSRI rutinemessig, fordi dere vet at angst og depresjon følger sykdommen?

Link to comment
Share on other sites

runegp skrev:

 

Mener du at alle alzheimerpasientene deres blir satt på SSRI rutinemessig, fordi dere vet at angst og depresjon følger sykdommen?

 

Ikke rutinemessig, men terskelen er lav ved behov. Mange pasienter har selv en opplevelse av funksjonsnedsettelse, og dermed er depresjonen gjerne et resultat av dette.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy