Jump to content
Sykepleiediskusjon

Eksamensoppgaver


Karina

Recommended Posts

hei!

 

kan noen hjelpe meg med denne praksisoppgaven?

 

Legen har ordinert intravenøs væske 1000 ml Ringer acetat tilsatt Kaliumklorid 40 mmol (KCl).

 

Regn ut hvor mye KCl du skal trekke opp og tilsette i infusjonsvæsken. (Hvordan skal en gjøre det?)

Til slutt skal du koble infusjonen til pasienten sin PVK, og regn ut og vis dråpetakt. (Hjelp?)

 

det er flere oppgaver som jeg er usikker på.

 

Tusen takk for svar og tips. :)

 

mvh engstelig student

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

kan noen hjelpe meg med denne praksisoppgaven?

 

Legen har ordinert intravenøs væske 1000 ml Ringer acetat tilsatt Kaliumklorid 40 mmol (KCl).

 

Regn ut hvor mye KCl du skal trekke opp og tilsette i infusjonsvæsken. (Hvordan skal en gjøre det?)

Til slutt skal du koble infusjonen til pasienten sin PVK, og regn ut og vis dråpetakt. (Hjelp?)

 

det er flere oppgaver som jeg er usikker på.

 

Tusen takk for svar og tips. :)

 

mvh engstelig student

 

 

Kalimklorid er 1 mmol/ml, så 40 mmol = 40 ml. (M = D/S = 40 mmol/ 1mmol/ml). Dråpetakt....tror det var en tråd her et sted hvor vi fant ut av at man kan gi 20 mmol/time. Men som regel gis det over 2-4 timer. Står det ikke noe om i oppgaven? 20 dråper / ml vanlig.

 

La oss si 40 ml på 8 timer da......da tar du 1040 * 20 for å finne antall dråper tilsammen. Det blir 20800 dråper. Del det på 8 timer = 2600 dråper på en time. Del på 60 for å finne antall dråper per minutt = 43,3. Dette er sett at dråpetallet stemmer og slikt! Jeg har bare brukt en pumpe så ta svaret mitt med en klype salt, men jeg tror det skal stemme....

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

kan noen hjelpe meg med denne praksisoppgaven?

 

Legen har ordinert intravenøs væske 1000 ml Ringer acetat tilsatt Kaliumklorid 40 mmol (KCl).

 

Regn ut hvor mye KCl du skal trekke opp og tilsette i infusjonsvæsken. (Hvordan skal en gjøre det?)

Til slutt skal du koble infusjonen til pasienten sin PVK, og regn ut og vis dråpetakt. (Hjelp?)

 

det er flere oppgaver som jeg er usikker på.

 

Tusen takk for svar og tips. :)

 

mvh engstelig student

 

Hei! Først må du vite hvor mange ml 40 mmol kaliumklorid er..jeg gikk inn på www.felleskatalogen.no... der fant jeg ut at styrken på kaliumklorid er 1mmol/ml.. det vil si at det er 40 ml kaliumklorid og til sammen 1040 ml væske.

Jeg synes du skal gå inn på felleskatalogen å sjekke hvor fort dette kan gå inn, med mindre "legen" ikke har satt noen tid. Det står sikkert anbefalt tid for både Ringer og kaliumklorid.

 

Så må du vite hvor mange dråper 1ml er.. det er så lenge siden jeg har måttet regne at jeg husker ikke dette..kanskje på tide med en oppfriskning :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy