Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier eller vernepleier?


hjerterom

Recommended Posts

Har nå vært fast vegglus det siste halvåret inne på dette forumet, fast bestemt på å bli sykepleier. D eneste som har vært et "aber" for meg er at det er så mye ansvar... og litt for lite psykiatri og psykologi. Men så har jeg blitt "anbefalt" å se nærmere på vernepleier, der det er litt sp-fag og litt mer sosial fag og psykiatri/psykologi - så nå er jeg litt i villrede mildt sagt.... Heller litt mer mor vp nå enn mot sp, men er så sinnsykt redd for at jeg skal velge feil studie... noen som har noe de skulle sagt for å belyse/opplyse eller dempe mitt dilemma????

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå gått for sykepleie. Rett og slett for etter endt utdanning har du mange flere valgmuligheter.

Når du er ferdig kan du jo spesialisere deg innen psykiatri så har du en bred og god utdannelse.

Det var da virkelig en annen her som hadde samme spørsmålet, jeg skal se om jeg finner tråden.

Nei, det var omvendt hun var vernepleier og angret på at hun ikke var sykepleier, men her er tråden: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?sh...;hl=vernepleier

Håper vi ikke har skremt deg bort på grunn av for mye ansvar. Innen psykiatrien for eksempel vil vel en vernepleier ha like mye ansvar som en sykepleier?

Har du tenkt på hva du vil jobbe med? Kan man kanskje få disse jobbene også hvis man er sykepleier? Det er viktige spørsmål du bør tenke igjennom.

Ja, ja du fikk jo det svaret du måtte forvente fra meg da, jeg er jo pro sykepleie :)

Lykke til med valget ditt uansett og håper du holder oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Jo, forsåvidt så kan man jo ta sykepleie m videreutdanning, men da snakker man 3 år skole, min 2 år jobb før evnt videreutdanning på 1-1,5 år. Som vpl kan man i teorien gå rett i de aktuelle jobbene. eks barne - og ungdomspsykiatrien el. rusomsorg, da man har både de medisinske fagene samt en god del psykiatri. Har lest en annen plass at vpl er en blanding mellom spl, barnevernsped og sosionom - men hvor vidt dette stemmer har jeg ingen formening om, ennå... heller mer mot vpl enn spl nå som jeg har lest mer om studiet og arbeidsoppgavene. Vpl er så mye mer en hvpu og institusjoner. Sjansen for å få en attraktiv dagjobb er mye større som vpl enn som spl. Har ennå et halvt år til søknadsfristen, så mye kan jo skje på den tid... men i dag vil jeg bli vpl... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei! :)

Jeg er akkurat ferdig utdannet vernepleier. Som vernepleier har du mange yrkesmuligheter!

Man kan jobbe i NAV, skole, dagsenter, i bolig med tjenester for funksjonshemmede, innen psykiatri, osv.

Og evt ta videreutdanning i feks psykiatri etter å ha jobbet i psykiatrien i to år.

Det er mye fokus på utviklingshemming under utdannelsen, men også mye annet som rus, psykiatri, lovverk, etikk, medikamentlære, osv. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy