Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleie - riktig studie?


Lykke

Recommended Posts

Hei! Først og fremst, tusen takk for et veldig informativt forum! Jeg har lest gjennom mange tråder nå, og fått mye informasjon i forhold til det å jobbe som sykepleier og også selve studiet. Forhåpentligvis (om jeg ikke plutselig skulle ombestemme meg) begynner jeg på sykepleierstudiet ved Lovisenberg nå til høsten. Jeg har vært litt fram og tilbake når det gjelder studier, og har frem til nå studert molekylærbilogi. Molekylærbilogi er utrolig spennende, men jeg tror neppe jeg kunne tenke meg å jobbe med dette. Jeg kunne heller tenke meg å jobbe direkte med mennesker i et omsorgsyrke, tror jeg. Det er selvfølgelig vanskelig å vite om man vil trives med noe før man har prøvd det, men jeg har lest litt i ulike pensumbøker, fagplan og også snakket med flere sykepleiere for å få et bedre inntrykk av studiet og yrket. De fleste jeg har snakket med trives godt og kunne anbefale yrket, men en av de jeg snakket med anbefalte meg og ikke begynne på sykepleien. Hun angret selv, men har nå tatt videreutdanning og jobber som helsesøster, og trives bedre med det. Jeg skjønner at dette er veldig individuelt og at jeg ikke kan basere valget mitt på hva andre sier. Jeg ser for meg at jeg vil videreutdannig hvis sykepleie skulle være noe form meg. Og jeg synes en videreutannding innefor psyskisk helsarbeid virker veldig spennende. Samtidig synes jeg realfag, og spesielt kjemi og biologi er veldig interessant, så jeg har tenkt på bioingeniør også, ettersom man da går en del dypere i disse fagene, men fortsatt har litt kontakt med pasienter.

 

Jeg lurer på om noen kunne gitt en beskrivelse av en typisk dag på jobben som sykepleier, og speseialt da som psykiatrisk sykepleier.

 

Dette innlegget ble litt rotet ser seg np, men jeg er egentlig takknemlig for all informasjon jeg kan få om både studiet og det å jobbe som sykepleier.

 

Takk på forhånd! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit :)

Hyggelig at du vil studere sykepleie. Det er jo aldri godt å vite om man gjør det rette valget, men det er i hvert fall veldig mye forskjellig man kan jobbe med når man er sykepleier.

Jeg har skrevet om en typisk dag på jobben i dette innlegget http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=492, men det er fra kirurgisk avdeling, jeg har aldri jobbet i psykiatrien. Og her har vi et innlegg om anestesisykepleie: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=7594

Så får vi håpe at en med erfaring fra psykiatrien også kan fortelle litt.

Link to comment
Share on other sites

Guest DeeBee6

Hei,

Jeg har absolutt ingen erfaring selv, men ville bare si at jeg også lurer på akkurat det samme :) Jeg skal også begynne på Bachelor i sykepleie på Lovisenberg fra høsten av.

Jeg er usikker på om man faktisk kan ta noe valg basert på andres erfaringer. Vi er alle så forskjellige og vektlegger og liker forskjellige ting. Mange fikser ikke turnusjobbing, mange har ikke tålmodighet med mennesker, mange vil ikke la seg herse meg og mange har ikke respekten overfor yrket som man trenger og blir stresset av alt ansvaret det innebærer. Alle disse faktorene (og mange andre også) kan bidra til at man ikke trives. Dessuten tror jeg alle mennesker blir lei - uansett hva man jobber med - når man har gjort det en stund.

Jeg vet ikke om jeg gjør det rette... Jeg ble ferdig med studiene mine for 17 år siden og har jobbet siden det. Jeg så aldri for meg muligheten for å starte pånytt, men plutselig er jeg midt i det og har sagt opp jobben min, og føler at jeg står på kanten av et stup uten å ane hva fremtiden bringer eller om dette er det riktige for meg...

Men jeg skylder meg selv ihvertfall å prøve! Og man kan ikke vite noen ting med mindre man har prøvd.

Det værste som kan skje er at du ikke trives, men da vil du ihvertfall aldri lure på hvordan det kunne ha vært.

Riktig lykke til med valget! Kanskje vi sees til høsten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Marty

Hei til deg Newbie!

Kanskje å være litt naiv å håpe på at du forstatt er på dette forumet og leser det jeg skriver. Men det har seg slik at jeg står ved et vegvalg som er helt likt det du forklarte her for noen år siden. Er selv glad i biologi, kjemi osv. Men vil gjerne jobbe med mennesker. Så jeg lurer derfor på om jeg skal velge bioingeniør eller sykepleien.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy