Jump to content
Sykepleiediskusjon

Opplevelser i sykhjemmet


Judon

Recommended Posts

hei

 

kan dere fortelle om en opplevelse eller en historie som dere har opplevd i sykehjem..

 

Jeg kan fortelle dere en: jeg skulle på morgen for å stelle en pasient, men pasienten ville ikke stå opp for å dusje, men det er jo viktig for pasienten å dusje, pga hygiene og jeg prøvde å prate med pasienten men jeg klarte ikke å gjøre noe.. jeg kunne kanskje bruke makt men det gjorde jeg ikke..

 

Har dere noen historieer fra sykehjem som dere vil ta opp

Link to comment
Share on other sites

Det var bra at du ikke valgte å bruke makt, for det er faktisk ikke lov . ;)

 

Man har i det hele tatt ikke lov til å bruke tvang/makt, untatt der hvor det er gjort tvangsvedtak etter Pasientrettighetsloven §4A.

Pasienter på sykehjem får tilbud om dusj, men de har ingen PLIKT til å dusje. Da får de helvask isteden.

 

Vi har gjort ett tvangvedtak nå på vår avdeling, sengehest hos en dement pasient som falt ofte og til slutt ble sydd igjen med 5 sting i pannen. Når det gjelder dusjing så bør det være særdeles ekstremt før man gjør tvangsvedtak.

 

Jeg har jobbet 15 år som sykepleier på sykehjem, og det er utallige historier fra de 15 årene, men ingen som jeg føler noe behov for å spørre om.................. :)

Link to comment
Share on other sites

Husk at pasientene på sykehjem er voksne mennesker som har klart seg selv og tatt sine egne beslutninger gjennom et langt liv. Det skal ikke være sånn at bare fordi de er innlagt i sykehjem så skal plutselig enhver beslutningsmyndighet taes fra dem. Sett deg selv i pasientens situasjon - dersom du ikke har lyst til å dusje en dag er det jo opplagt at det er DIN beslutning? Dersom det kommer en liten fis av en sykepleierstudent og nærmest dytter deg inn i dusjen mot din vilje hadde du antakelig blitt hoppende forbanna. Det ville i alle fall jeg blitt ;)

 

Prøv å se forbi pasientrollen. Det er det for få som gjør i sykehjem.

Link to comment
Share on other sites

En tankevekkende sak er jo saken med "Hulemannen" som ble tvangsdusjet på sykehjem, og som klaget saken inn for retten.

 

Høyesterett avgjorde til slutt at når han var innlagt på sykehjem så underla han seg også de hygiene-forskriftene som de hadde der, og dermed hadde de rett til å dusje ham.

Høyesterettdommer har presidens så det er en endelig dom også for lignende saker.

 

Vi har ikke diskutert konsekvensene av den dommen hos oss, men jeg ser at den styrker vår sak i en evt konfliktsituasjon med en "møkkete" pasient som ikke vil vaskes.............

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy