Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nyutdannet sykepleier- trenger råd.


AnetteB

Recommended Posts

Jeg er en relativt nyutdannet sykepleier som har et problem. Jeg takler dødsfall meget dårlig. Når pasienter dør, får jeg problemer med å puste, jeg blir helt handlingslammet, og selv om jeg prøver og ta styring og ansvar i situasjonen føles det som om hele kroppen og psyken svikter. Jeg har forsøkt og bli i disse vanskelige situasjonene flere ganger, presse meg selv, men jeg svikter. Jeg er meget glad i jobben min, og trives som sykepleier. Jeg prøver å være åpen om hvordan jeg har det, men det virker ikke som andre forstår.

Jeg stiller meg nå spørsmålet om jeg faktisk skal slutte, jeg tenker mye på det, i perioder gruer jeg meg til å gå på jobb.

Er det noen andre som har hatt det slik? Har noen råd og gi meg?

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit :)

Jeg forstår at du er fortvilet, for dette kan ikke være lett for deg. Leit at de på jobben ikke forstår hvordan du har det. Når du føler det slik vil jeg tro at det er vanskelig for deg å klare å være en støtte for de som dør og pårørende. Jeg har ikke problemer med døden, men vi har alle våre ting vi synes kan være litt vanskelig. Jeg synes man skal være åpen for det kollegaene synes er vanskelig og la dem slippe disse situasjonene. Det gavner hverken pasienten eller sykepleiren at de presser seg til noe de ikke takler. Jeg har vært borti sykepleiere som aldri har klart å venne seg til slim, andre klarer ikke avføring, menstruasjon osv. Da har vi gjort det slik at vi hjelper hverandre i disse situasjonene.Nå vet jeg ikke hvor mye dødsfall det er der du jobber, men det burde jo la seg gjøre at du slapp slike pasienter og kanskje du med tid og stunder kunne venne deg til det hvis du fikk nærmet deg disse pasientene i ditt tempo og sammen med en annen sykepleier. Nå kan man jo også søke profesjonell veiledning for å lære seg å takle dette, hvis man vil.