Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tyngen på studiet


Guest Kommende sykepleierstudent

Recommended Posts

Guest Kommende sykepleierstudent

Hei.

Jeg har bare et lite spørsmål angeånde det å utdanne seg som sykepleier.

Hvor tungt er dette studiet?

Hvor mange timer i uka brukes på lesing og oppgaver?

Er det så tungt at det er vanskelig å ha en jobb ved siden av studiet?

 

Ok, ble litt mer enn et lite spørsmål det her, men kan være litt greit å vite.

Link to comment
Share on other sites

Studiet er ganske arbeidskrevende. Du må beregne tilsvarende studietid som du ville beregnet til en full stilling. Mange klarer jobb ved siden av, men det krever god disiplin og struktur. Jeg har hatt ca 40 timers uker gjennom min studietid, mer i eksamensperioder. Men nå ligger ambisjonsnivået mitt høyt da. Jeg har hatt flere tillitsverv og helgejobb ved siden av, så det er absolutt mulig, men jeg anbefaler deg å ikke jobbe ved siden av i alle fall det første semesteret, slik at du danner deg et bilde av hvor mye tid og energi studiet krever før du tar på deg mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes arbeidsmengden på dette studiet går veldig opp og ned. Enkelte perioder er det mange undervisningsfrie dager og lite forelesninger og eksamensforberedelser, mens det i andre perioder er både praksis, oppgaveskriving og eksamenslesing! Hvor jeg går er det heller ikke så mye nærværsbetinget undervisning, så man står ganske fritt til å møte opp på de forelesningene man vil. Det kommer veldig an på hva du forventer av deg selv og hvor mye du vil jobbe med studiene. Jeg har valgt å ikke ha jobb ved siden av, for å satse fullt og helt på gode karakterer, men merker i perioder at jeg godt kunne hatt en tilkallingsvikarjobb uten at det ville gått utover studiene. Samtidig er jeg veldig glad for at jeg ikke har jobb i de tyngste periodene, for da består dagene bare av praksis og oppgaveskriving. Men man kan jo be om permisjon eller mindre jobb i disse periodene. Anbefaler deg å se hvordan det er før du eventuelt søker jobb. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har bare et lite spørsmål angeånde det å utdanne seg som sykepleier.

Hvor tungt er dette studiet?

Hvor mange timer i uka brukes på lesing og oppgaver?

Er det så tungt at det er vanskelig å ha en jobb ved siden av studiet?

 

Ok, ble litt mer enn et lite spørsmål det her, men kan være litt greit å vite.

 

Det er så tungt som du gjør det til. Vanskelig er det i hvert fall ikke. Man kommer seg i gjennom uansett, kun med skippertak. Men husk at det er 50 prosent praksis, og da "jobber" man jo fire dager i uka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy