Jump to content
Sykepleiediskusjon

Refleksjonsnotat


janne

Recommended Posts

Jeg skal skrive et rekleksjonsnotat fra min praksis på sykehus.

Sliter med å finne ut hva jeg skal reflektere over..

 

Noen som har forslag/tips/ideer hva en kan reflektere om..synes det var vanskelig å finne tema.

 

Har et tema jeg har vurdert, men vet ikke om det kan brukes i et refleksjonsnotat.

 

Det er om stell på rom, der spl. kaster sengetøyet på gulvet, hun synes det er bedre en å måtte sprite stolen etterpå.

Etter det vi har lært skal ingenting på gulvet..

Link to comment
Share on other sites

hei! Jeg har ikke skrevet refleksjon når jeg har vært i praksis. Men vi har refleksjon som eksamensform. Tar et avsnitt fra mitt refleksjonsnotat som jeg skrev 1 året. Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg fikk isåfall B på den eksamen.

 

Når jeg gikk ut i praksis følte jeg meg godt rustet med kunnskap om hygieniske prinsipper. Gjennom forelesninger hadde jeg lært om hygiene og hvor viktig stellefrakk var som beskyttelse mot forurensing. Når jeg kom ut i praksis så jeg at dette ikke ble fulgt opp. Mine medarbeidere gikk fra stell til ren sone på kjøkkenet. Det er viktig at næringsmidlene behandles på en hygienisk forsvarlig måte, dette inkluderer å beskytte matvarene mot forurensing (Stordalen 2005). Jeg hadde lært at tøy blir lett tilsmusset under arbeid, og en kan lett bringe mikrober fra en pasient til den neste, eller gjennom maten (Stordalen 2005). Dette brøt helt med mine teoretiske kunnskaper om hva forsvarlig sykepleie gikk ut på. Kristoffersen (2005) sier god sykepleie skal preges av solid fagkunnskap. Det innebærer krav om regelmessig og kritisk gjennomgang av rutiner og prosedyrer. Ved nærmere henvendelse hos veileder fikk jeg begrunnelser om at de var for dårlige på å bruke stellefrakk, og at dette var beboernes hjem og ikke et sykehus. Den enkelte sykepleier bør påpeke mangler som hindrer god faglig og forsvarlig sykepleie, slik at sykepleieledelsen, som har ansvar for å legge til rette for god sykepleie, kan gjøre noe med forholdene (Mekki 2007).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy